Contract? Mwah, nee bedankt

Studenten met een diploma in de ICT kunnen makkelijk een baan krijgen. Maar een eigen bedrijf lonkt ook. Soms wachten ze dat diploma niet af.

Illustratie Tomas Schats

Je hebt de keus: óf na je afstuderen beginnen bij een groot bedrijf met vast contract en lekker salaris. Of je begint een eigen onderneming, noemt het heel hip een start-up en gaat zonder dik salaris proberen om er een succes van te maken.

Steeds meer studenten kiezen voor dat laatste. Dat bleek vorige week uit onderzoek van het Erasmus Centre for Entrepreneurship, van de Erasmus Universiteit. Het aantal studenten dat naast een fulltime studie een bedrijf runt, is sinds 2012 verdubbeld. In 2012 was nog 3 procent student-ondernemer, in 2014 is dat opgelopen tot 6 procent.

Volgens Aard Groen, hoogleraar kennisintensief ondernemerschap aan de Rijksuniversiteit Groningen is het hebben van een eigen bedrijf al een paar jaar populair. „Een eigen onderneming heeft de laatste jaren steeds meer status gekregen.” Succesverhalen van Facebook of jonge start-ups die miljoenen aan investeringen binnenhalen doen volgen.

Ondernemen is niet langer een plan B voor mensen die geen vaste baan kunnen krijgen. Studenten zijn ook realistischer geworden, denkt Groen. „Na je studie bij een bedrijf werken en daar de rest van je carrière blijven is niet meer van deze tijd.” Daarbij staat het hebben van een eigen bedrijf ook goed op je cv. „Werkgevers houden van ondernemend personeel.”

Al van jongs af aan ondernemen

Studenten die een onderneming willen beginnen worden ook steeds beter gefaciliteerd door hun universiteiten met programma’s, incubators, deels opgezet door de universiteit die studentondernemers begeleiden om hun businessidee tot een succes te maken. Zo heb je UtrechtInc, YES!Delft en Kennispark Twente.

Bij verschillende studies, zoals Creative Technology aan de Universiteit Twente is ondernemerschap ook onderdeel van het curriculum, zegt Janita Veenstra van Kennispark Twente. „Daar moeten studenten een nieuw product maken en een bijbehorend businessplan verzinnen. Studenten die daar dan enthousiast over raken kunnen er uiteindelijk verder mee. Wij proberen ze te laten zien dat ze kunnen kiezen. Je hebt de grote bedrijven, je hebt het MKB én je kunt aan de slag met je eigen bedrijf.”

Soms gaat die start-up zo goed, dat de student zonder diploma van de opleiding vertrekt. Veenstra: „Dan gaat het zo hard dat ze het niet meer kunnen combineren met hun studie. De oprichters van Thuisbezorgd en Homey bijvoorbeeld.”

Cijfers over hoeveel ICT-studenten een eigen bedrijf beginnen zijn niet bekend. Wel bleek uit een recent rapport van het UWV dat het aantal zelfstandigen in de ICT-branche alleen maar gaat toenemen. Gerrit Jan Hondelink, ICT-recruiter bij Haselhoff merkt wel dat ICT-studenten steeds vaker een start-up willen beginnen. „Studenten van de universiteit zijn eerder geneigd om voor zichzelf te beginnen, hbo’ers gaan eerder in dienst bij een bedrijf.”

Wie snel geld wil verdienen kan beter voor het contract bij een bedrijf gaan. Hondelink: „Een beginsalaris voor een programmeur begint rond de 2.500 euro.” Dat zul je als ondernemer met een eigen start-up niet snel aan jezelf uitkeren in de opstartfase. Hondelink: „Maar je hebt wel weer kans dat je met een start-up snel veel meer gaat verdienen als het een succes wordt. Bij een bedrijf blijf je hangen in salarisschalen.”

Al is de kans veel groter dat je het met een start-up niet gaat redden. Volgens de Harvard Business School mislukken drie van de vier start-ups. Hoogleraar Aard Groen is positiever, hij schat dat de meerderheid van de ‘kennisintensieve start-ups’ na vijf jaar nog bestaat.

Bedrijven nemen studenten mee skiën

Veel ICT-studenten zijn al van jongs af aan bezig met ondernemen. Zelf websites bouwen, computerproblemen van vrienden en familie oplossen voor wat geld. Groen: „Dat is de eerste fase van zelfstandig leren en ondernemen.” Omdat zij zelf de software voor apps en websites kunnen maken is de kans groter dat ze tijdens de studie hun businessplan gelijk uit kunnen voeren.

Bedrijven proberen ondertussen ook de studenten aan zich te binden. Rien Heuver, voorzitter van van studievereniging Inter-Actief, voor studenten Technische Informatica en Business & IT aan de Universiteit Twente: „Bedrijven willen graag met ons samenwerken om onze studenten te leren kennen. We hoeven zelf niet op zoek naar sponsoren, bedrijven benaderen ons regelmatig. Ze plaatsen logo’s en advertenties op onze site, en organiseren activiteiten zoals waterskiën, paintballen en karten voor ons. Dan gebeurt het regelmatig dat er ook werknemers meekomen om deel te nemen aan de activiteit en om in gesprek te gaan met de studenten.”

En levert dat ook wat op? Heuver: „Soms wel. Een aantal oud-bestuursleden werkt nu bij die bedrijven.”