Argentijnse filmmaker maakt van spitsuur een waar verkeersballet

Spitsuur in een stad is druk. Gevaarlijker ook dan een ander moment op de dag. Maar er zijn natuurlijk stoplichten en allerlei borden om het verkeer in goede banen te leiden. In de wereld van filmmaker Fernando Livschitz zijn ze er niet. Als een onzichtbare verkeersleider laat hij door manipulatie van beelden het verkeer vloeiend door elkaar heen dansen.

Spitsuur in een stad is druk. Gevaarlijker ook dan een ander moment op de dag. Maar er zijn natuurlijk stoplichten, stopstrepen en allerlei borden om het verkeer in goede banen te leiden. In de wereld van filmmaker Fernando Livschitz zijn ze er niet. Als een onzichtbare verkeersleider laat hij door manipulatie van beelden het verkeer vloeiend door elkaar heen dansen. Je krijgt wel klamme handen als je ernaar kijkt.

Hij knipt, plakt en kopieert verkeersdeelnemers waardoor het beeld ontstaat van een prachtige, tegelijk serene en zenuwslopende chaos. Er ontsnapt in ieder geval een groot aantal voetgangers en fietsers aan een aanrijding.

‘Magische dingen mengen met echte verhalen’

De beelden zijn opgenomen in de Palermo-buurt van Buenos Aires, de stad waar hij woont, vertelt Livschitz aan nrc.nl. Hij bevestigt dat alle beelden - de originele dan - helemaal echt zijn en dat het twintig dagen duurde voordat het uiteindelijke resultaat er was. Hij vertelt kort over zijn inspiratie:

“Ik vind het idee leuk om magische dingen met echte verhalen te mengen, te laten zien hoe ons normale dagelijkse leven zoals altijd kan zijn en tegelijkertijd op een andere manier.”

Surrealistische stadsgezichten

Livschitz, die (reclame)video’s maakt voor Black Sheep Films, heeft vaker filmpjes gemaakt waarin hij stadsgezichten mengt met surrealistische elementen. Zo maakte hij al eens van New York een pretpark, inclusief zweefmolen op de Chrysler Building. En dat deed hij ook met Buenos Aires.

Hij liet ook al eens vliegtuigen landen in de Argentijnse hoofdstad: