Amazon komt naar Nederland, praat met uitgevers

epa02939968 Jeff Bezos, CEO of Amazon.com, speaks during a press conference where he unveiled four new Kindle devices including the new Amazon tablet, the Amazon Fire, in New York, New York, USA, on 28 September 2011. Industry experts are expecting the Fire to directly compete with the Apple iPad. EPA/JUSTIN LANE

Webwinkel Amazon.com onderhandelt met Nederlandse uitgevers over de verkoop van e-books. Daarmee zou het Amerikaanse miljardenbedrijf de eerste stap in Nederland zetten.
Nederlanders kunnen bij Amazon nu voornamelijk buitenlandse titels bestellen, die geleverd worden via de Britse, Duitse en Amerikaanse vestigingen.

Er wordt al enkele jaren gespeculeerd over een mogelijke komst naar Nederland. Nu wordt dat concreet door de onderhandelingen over e-books. De uitgevers kunnen echter niet zeggen wanneer de Nederlandstalige website Amazon.nl de lucht in zou gaan en de verkoop daadwerkelijk zou beginnen. Amazon is zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Aansluiting

Dat Amazon in Nederland behalve e-books ook papieren boeken wil verkopen blijkt uit het feit dat zij al enkele jaren geleden hebben verzocht om een aansluiting op CB. Dat is het distributiebedrijf voor bijna alle boeken in Nederland, waarmee ook Bol.com, de grootste Nederlandse webwinkel, samenwerkt.

In andere landen verkoopt Amazon behalve boeken ook allerlei andere consumentenproducten, van levensmiddelen tot kleding en meubilair. In 2011 nam Amazon een distributiecentrum van 110.000 vierkante meter in gebruik in het Duitse Rheinberg, 25 kilometer over de grens bij Venray. Van hieruit zou ook de Nederlandse markt te beleveren zijn.

Voorwaarden

Uitgevers zijn nog verdeeld over de vraag onder welke voorwaarden ze met Amazon in zee zouden gaan. In de Verenigde Staten voert Amazon momenteel een harde strijd met uitgeefconcern Hachette, dat weigert zich neer te leggen bij de hoge inkoopkortingen die marktleider Amazon eist. Anderzijds kunnen veel uitgevers de extra omzet die samenwerking met Amazon zou kunnen genereren, goed gebruiken.

Sander Knol, van uitgeverij Xander, heeft vorige week een contract gesloten.”Je gaat geen nee zeggen tegen een nieuwe klant”, zegt hij. Anderen zijn nog in onderhandeling, weer anderen zijn kritisch. Joost Nijsen van uitgeverij Podium: “Ik zal zeker niet op korte termijn tekenen. Er staan verregaande condities ten faveure van Amazon in het contract, die me onderwerp lijken voor stevige discussie in vakkringen.”

De komst van Amazon zou in eerste instantie concurrentie betekenen voor Bol.com, maar waarschijnlijk ook voor fysieke boekhandels, die zelf al concurrentie ondervinden van Bol.com. Begin deze week kondigde Bol.com aan samen te gaan werken met de Canadese e-book- en e-readerleverancier Kobo, waardoor het assortiment aan buitenlandse boeken sterk is uitgebreid.

LeesID

Ook is Bol.com een van de deelnemers aan het vorige week gelanceerde LeesID, een digitale boekenkast waarin een lezer al zijn e-books die hij bij de deelnemers heeft gekocht kan opslaan. Hieronder zijn onder andere managementboek.nl en ebook.nl. LeesID is beschikbaar op bijna alle e-readers, tablets en smartphones.

Amazon en Apple willen niet meedoen. “Ik mail ze elke week”, zegt Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van CPNB, dat LeesID co√∂rdineert. De deelnemers aan LeesID zeggen lezers te willen vrijlaten in de keuze van welk apparaat zij lezen, in tegenstelling tot Amazon en Apple, die aangeschafte e-books uitsluitend beschikbaar stellen via hun eigen e-readservice, Kindle respectievelijk iBooks.

Goedkoper

Omdat e-books niet onder de wet op de vaste boekenprijs vallen, is het voor Amazon aantrekkelijk om hiermee ook in Nederland te beginnen. Door zijn grote inkoopkracht kan het proberen goedkoper te zijn dan anderen en zo klanten aan zich te binden. Michael van Everdingen, directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond:

“Voor Amazon gaat het niet zozeer om de omzet uit boeken, maar meer om de bezoekers die daardoor naar de website komen.”

Eenmaal binnen krijgen die bezoekers op maat gesneden aanbiedingen voor allerlei andere producten gepresenteerd.