Waarom betaalt Microsoft 2,5 miljard voor een Lego-spelletje?

Foto Mojang

Waarom heeft Microsoft 2,5 miljard dollar (1,9 miljard euro) over voor de Zweedse softwaremaker Mojang?

Mojang werd bekend met het populaire pc-spel Minecraft, de digitale variant van Lego: spelers bouwen objecten in een virtuele wereld en gebruiken daarvoor vierkante blokken. Zo creëren ze hun eigen wereld.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft een gamebedrijf overneemt, in het verleden kocht het onder meer Lionhead Studios (2006) en Rare (2002).  Microsoft betaalt nu 2,5 miljard dollar voor een bedrijf met zo’n 40 medewerkers en een jaaromzet van 2 miljard kronen (216 miljoen euro).  Mojang maakt nog geen winst maar hoopt dit jaar uit de rode cijfers te zijn. Wat zijn de redenen voor de aankoop?

1. Minecraft is een blijvertje

In de gamewereld veranderen de  trends razendsnel. Het ene moment speelt iedereen FarmVille, het volgende moment is Flappy Bird de lieveling. Maar Minecraft heeft een vaste schare  fans. Maar er zijn een paar titels die jarenlang goed scoren. Zie het succes van Call of Duty, World of Warcraft, Clash of Clans, League of Legends). In die groep past Minecraft: een game met een enorme  trouwe community, die blijft groeien.

Het is een spel dat vaak en veel en al jaren gespeeld wordt door vooral ook jonge kinderen. Het wordt gebruikt in klaslokalen over de hele wereld. Vandaar de vergelijking met Lego, het Deense speelgoed met een leerzaam tintje.

2. Microsoft heeft een boost nodig

Tot nu toe zijn er 54 miljoen kopieën van Minecraft verkocht en er spelen in totaal 100 miljoen mensen Minecraft, vooral op mobiele telefoons en tablets. In de softwarewinkels van Apple en Google Android is het een grote hit, maar er zijn ook versies voor Xbox en PlayStation.

Minecraft werkt op elk denkbaar computerplatform, behalve Windows Phone van Microsoft. Volgens de makers van Minecraft is Windows Phone te klein (minder dan 3 procent aandeel in de smartphonemarkt) om er moeite in te steken. Zo denken veel app-ontwikkelaars erover - en daarom zet Microsoft alles op alles om ze te overtuigen van het tegendeel. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van apps te sponsoren, of - zoals nu - de portemonnee te trekken en de populairste mobiele app van dit moment te kopen voor een enorm bedrag.

Tegelijkertijd past Minecraft – een spel dat grotendeels via servers gespeeld wordt -  goed bij Microsofts Xbox-platform. De nieuwe spelcomputer, de Xbox One, leunt sterk op de online ervaring.  De Minecraft-community zou via een Microsoft-account hun  spel op allerlei apparaten kunnen spelen. Zo laat Microsoft-topman Satya Nadella jonge gebruikers kennis maken met de Microsoft-omgeving.

 

3. Een buitenlands bedrijf komt belastingtechnisch van pas

Daarbij komt het niet slecht uit dat Mojang een Zweeds bedrijf is. Zo kan Microsoft zijn buitenlandse kasreserves gebruiken, die wegens belastingtechnische redenen niet naar de VS overgeheveld kunnen worden. Ook het Finse Nokia – Microsofts vorige grote aankoop van 7,2 miljard dollar – was een buitenlandse overname.

Nokia werd na de overname grotendeels ontmanteld

De Zweedse ontwikkelaar Markus Persson, bijnaam Notch, is de bedenker van Minecraft. Hij zal het bedrijf verlaten, samen met enkele anderen. De meeste Mojang-medewerkers blijven doorwerken onder Microsoft-vlag.

Microsoft maakte deze zomer een reorganisatie bekend die 18.000 banen gaat kosten – 14 procent van de 127.000 werknemers. Dat gaat vooral ten koste van de Nokia-medewerkers die in februari zijn ingelijfd. Microsoft overweegt het Nokia-merk helemaal niet meer te gebruiken voor zijn mobiele telefoons. Ook de term ‘Phone’ zou uit de naam Windows Phone kunnen verdwijnen, als symbool voor de beoogde versmelting van de vaste en mobiele Windows-versies.

Met medewerking van  Niels ’t Hooft en David Nieborg