Voed je hebzucht met spulletjessite Product Hunt

Zelden was de naam van deze rubriek toepasselijker. Op Producthunt.com kom je alleen maar dingen tegen die je wilt hebben. Nerdy dingen.

Waar Reddit de plek is om meteen de meest relevante kattenfilmpjes te vinden, is Product Hunt dé plek voor de meest relevante start-ups. Je vindt er de nieuwste producten, diensten, tools en apps waar je de blits mee kan maken. Zomaar wat voorbeelden: de Cosmos-browser voor Android, superhandig als je slecht bereik hebt. En de iPhone-app WhatWine, die voor je bedenkt welke wijn je moet bestellen. SnazzyMaps is een fijne site om je Google Maps te personaliseren. Verder vind je op de site gifjesmakers en waterdichte e-readers.

Het concept is simpel. Iedereen kan een product of dienst indienen waarop (nadat het is goedgekeurd) gestemd wordt. Het product met de meeste stemmen komt bovenaan. Dat is fijn, want we willen allemaal goed op de hoogte zijn van wat gaaf en cool en hip in ‘The Valley’ is. Bij Product Hunt zie je per dag meteen wat het hoogst gewaardeerd is.

Bij elk product kan gediscussieerd worden. Iedereen mag stemmen (na inloggen met Twitter-account), maar alleen geselecteerde geeks mogen meebabbelen en nieuwe leden aanraden. Een beetje incestueus dus, vooralsnog, maar wel met lui die meedraaien in Silicon Valley. Het voordeel is dat discussies vaak to the point zijn en best wel doordacht.

De maker van Product Hunt, Ryan Hoover, is ook zo’n typische jonge gozer uit The Valley. Tegen technologiewebsite The Next Web vertelde hij dat z’n idee voortkomt uit een mailgroepje met vrienden die net zo graag op de hoogte blijven van de nieuwste start-ups als hij.

Product Hunt schept duidelijkheid in het woud van nieuwe ideeën. Het stemmen voelt nuttig: een dienst die je ziet zitten, is vaak nuttiger als meer mensen ervan weten en er gebruik van maken. Stel je Spotify voor met weinig gebruikers. Dat voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen: de Amerikaanse launch van Spotify-concurrent Deezer zit ook in het rondje van Product Hunt. Upvote!