Hollandse deeleconomie blinkt juist uit in gratis en gastvrij

illustratie Pavel Constantin

De deeleconomie krijgt de laatste maanden regelmatig kritiek over zich heen getuige ook het stuk van Arjen van Veelen op 3 september in deze krant.

Belangrijkste punt van kritiek is dat de deeleconomie deugden als vriendelijkheid, delen en gastvrijheid zou hebben gekaapt, enkel en alleen voor commercieel gewin. Wat kortzichtig is aan de kritiek is dat de hele deeleconomie gelijk wordt gesteld aan enkele bekende Amerikaanse voorbeelden. Alleen al in Nederland is het aanbod van deeleconomie-initiatieven breder, interessanter en innovatiever.

Zo hebben we het Amsterdamse Peerby. Bij Peerby kan je spullen lenen van je buren. Via het platform leen je bijvoorbeeld een boor van iemand in jouw wijk als je een schilderij wil ophangen. De deeleconomie degradeert vriendelijkheid en gastvrijheid tot commercie? Peerby is helemaal gratis en heeft meer dan 40.000 actieve leden.

Nummer 2 is Thuisafgehaald.nl. Mensen koken een grote maaltijd en delen die tegen kostprijs met hun buurt, aan wie dat wil. Heel eenvoudig maar iets dat tot op heden niet mogelijk was. Wederom vernieuwend, sociaal en niet duur.

En dan als laatste Konnektid.com. Een website waarmee je kennis kunt delen en kan leren van je buren. Wil je leren tuinieren? Grote kans dat een van je buren je op weg kan helpen. De deeleconomie dient als een vermomming voor commercie? Ook Konnektid is helemaal gratis.

De deeleconomie heeft gastvrijheid als deugd gekaapt? We kunnen tientallen voorbeelden noemen van mensen die met veel plezier bij wildvreemden over de vloer kwamen voor een gratis kookles.

Nederland wil graag meer innovatieve ondernemers, meer burgerparticipatie. Lees de drie voorbeelden hierboven nog maar eens opnieuw vanuit dat perspectief en trek zelf je conclusie. Nederland mag trots zijn op de leidende rol die we spelen in dit veld.

En dat zijn pas drie voorbeelden van Nederlandse bodem. We kunnen nog vele voorbeelden aandragen die niet Uber of Airbnb heten. Nog niet zo bekend maar stuk voor stuk populair en volop aan het groeien. Dus journalisten en opiniemakers, doe eerst verdiepend onderzoek voordat je een hele branche wegzet als niet zuiver.

, oprichter van Konnektid.com en mede-initiatiefnemer van ShareNL, de Nederlandse coalitie van deeleconomie-initiatieven