Gaat Boeing ruimtetaxi’s maken voor NASA?

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In de race voor een miljardencontract bij NASA om een ruimtetaxi te ontwikkelen, gaat Boeing aan kop. Volgens The Wall Street Journal wint het Amerikaanse luchtvaartbedrijf het van de aanbiedingen van Space Exploration Technologies Corp. en de gedoodverfde favoriet: SpaceX.

De ruimtetaxi wordt de opvolger van de Space Shuttle die in 2011 met pensioen ging. Volgens ingewijden wordt misschien morgen al bekendgemaakt dat Boeing het droomcontract krijgt. Hun voertuigen luiden een nieuw hoofdstuk in van het Amerikaanse (en mondiale) avontuur in de ruimte.

Critici dachten dat SpaceX het bod voor het contract binnen zou slepen, aangezien het bedrijf zeer goedkope ruimtevaart mogelijk maakt. Waarschijnlijk krijgt het bedrijf alsnog een klein contract naast Boeing - dat al bijna alle Amerikaanse onderdelen van het Internationaal Ruimtestation leverde. Ook die laatste zet in op lagere kosten en aanzienlijke verbeteringen in veiligheid. NASA moet tegenwoordig ook op de kleintjes letten.

Liever geen beleggingen bij hedge-funds voor Calpers

Calpers, het grootste pensioenfonds van de Verenigde Staten, wil voor het eind van 2015 af van al zijn hedge funds-investeringen. Die zijn voor te complex en duur om te beheren, schrijft The New York Times.

Calpers beheert zo’n 300 miljard dollar, waarvan vier miljard bij een kleine dertig hedge-funds. Dat is iets meer dan 1 procent van alle beleggingen van het fonds. Ondanks deze marginale investering wil het fonds ervan af uit angst voor verliesgevende activiteiten.

De beslissing van Calpers komt niet alleen, steeds meer fondsen onderzoeken goedkopere manieren om hun geld te investeren. Al zal het grote pensioenfonds volgens de Financial Times waarschijnlijk een van de weinigen zijn die daadwerkelijk hun blootstelling aan hedge-funds verkleinen.

Amazon gaat de beursgang van Alibaba voelen

Vrijdag gaat Alibaba naar verwachting eindelijk de beurs op. Toch wordt de langverwachte beursgang nog spannender gemaakt. Het Chinese internetbedrijf verhoogde vannacht de prijs van de aandelen van 60-66 dollar naar 66-68 dollar.

Dat levert Alibaba bij de beursgang waarschijnlijk meer dan 25 miljard dollar op en zorgt voor een totale bedrijfswaarde van zo’n 168 miljard dollar, rekent Forbes uit. Zelfs Amazon is niet zoveel geld waard (maar 150 miljard dollar). De Chinese internetgigant gaat Amazon echter niet alleen aftroeven maar ook een beetje pijn doen, voorspelt Quartz.

Investeerders willen namelijk allemaal een stukje van Alibaba en zullen daarom niet alleen in hun portemonnee grijpen om aandelen te kopen. Zij zullen naar verwachting ook in hun bestaande portefeuille ingrijpen om kapitaal vrij te maken om in Alibaba te pompen. Waarschijnlijk zullen er vrijdag veel Amazon-aandelen (en die van andere internetbedrijven) in de verkoop gedaan worden.

De beursgang van Alibaba wordt dus een ‘wilde rit‘ voor iedereen, niet alleen voor investeerders. Er is bovendien geen garantie dat aandelen van Alibaba over een half jaar daadwerkelijk in waarde gestegen zijn. Kijk maar naar de ‘mislukte’ beursgang van Facebook; binnen drie maanden halveerde de waarde van die aandelen. Die voorkennis zorgt er echter niet voor dat investeerders niet meer in de rij staan voor Alibaba, wel dat ze een beetje voorzichtiger zijn.