De Air France-piloot is geen Transavia-piloot

de staking bij Air France. De hele week staken piloten van Air France. Gisteren ging meer dan de helft van de vluchten niet door, vandaag worden er nog grotere problemen verwacht. Veel piloten moeten naar Transavia, maar dat willen ze niet zomaar.

Meer dan de helft van de vluchten van Air France gaat niet door vanwege een grote pilotenstaking. Foto Reuters

Minder dan de helft van de vluchten van Air France zal vandaag doorgaan, net als gisteren. De piloten hebben massaal het werk neergelegd uit protest tegen arbeidsvoorwaarden die veranderen door de aangekondigde uitbreiding van dochtermaatschappij Transavia. De laatste onderhandelingen tussen het bedrijf en de vakbonden zijn dit weekend vastgelopen. Zo’n 60.000 passagiers hebben last van de staking.

1 Waar gaat de staking over?

Air France-KLM gaat Transavia de komende jaren fors uitbreiden om in Europa te kunnen concurreren met prijsvechters als easyJet en Ryanair. Terwijl Air France via een vrijwillige vertrekregeling 200 piloten wil laten afvloeien, creëert Transavia zo’n 250 pilotenbanen en 750 andere banen. Maar piloten die voor het nog op te richten Transavia Europe gaan werken, vallen onder het arbeidsrecht van het land waar de maatschappij nieuwe standplaatsen begint. Dat kan bijvoorbeeld Portugal zijn, waar de arbeidsvoorwaarden minder gunstig zijn dan in Frankrijk.

Voorman Jean-Louis Barber van de vakbond SNPL noemt dat „social dumping”. Piloten van Air France vliegen nu gemiddeld 543 uur per jaar en co-piloten 478. Bij Transavia vliegen piloten gemiddeld 713 uur, zo’n 40 procent meer, heeft dagblad Libération becijferd. Barber eist dat voor alle piloten die vliegen met toestellen met meer dan honderd plaatsen dezelfde regels gelden, of ze nu werken voor het duurdere Air France, de binnenlandse dochteronderneming Hop of budgetmaatschappij Transavia. Bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac van Air France wil van geen wijken weten. Het is volgens hem onmogelijk een budgetmaatschappij op te zetten met de arbeidsvoorwaarden van een traditionele maatschappij.

2 Hoe lang gaat de staking duren?

De grootste vakbond bij Air France, de SNPL, heeft voor de hele week, tot 22 september, acties aangekondigd. Twee kleinere bonden zeggen tot donderdag te willen staken. Gisteren viel iets meer dan de helft van de vluchten uit. Vandaag worden de grootste problemen verwacht. Sinds 1998 is bij Air France niet meer zo lang achtereen gestaakt.

3 Wat betekent dit voor passagiers?

Air France raadt mensen aan om voor deze week geboekte reizen uit te stellen. Tickets kunnen kosteloos gewijzigd worden. Wie zijn vlucht geannuleerd ziet, krijgt het aankoopbedrag van het ticket terug. De belangrijkste concurrent van Air France en Transavia op de binnenlandse Franse markt, het Britse easyJet, heeft laten weten op de populaire bestemmingen Toulouse en Nice de capaciteit op te voeren. Air France zelf zet op een aantal populaire bestemmingen grotere toestellen in om toch zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren.

4 Wat kost de staking?

President-directeur Frédéric Gagey zei bij het begin van de staking dat die Air France dagelijks naar schatting „10 à 15 miljoen euro” gaat kosten. In het tweede kwartaal van dit jaar beperkte Air France-KLM de verliezen voor het eerst in lange tijd, tot een bescheiden 6 miljoen euro. Over 2013 leed het bedrijf 1,8 miljard euro verlies.

5 Wat betekent het voor KLM?

Niets, zegt KLM. Routes worden omgeleid, zodat KLM-passagiers geen hinder ondervinden. De staking is een zuiver Franse aangelegenheid, zegt een woordvoerder. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, de pilotenvakbond, zegt de actie van hun Franse collega’s te steunen.