Ben je belangrijk? Dan komt de roadshow bij je langs op kantoor

De grootste beursgang uit de geschiedenis word je niet zomaar. Alibaba, dat eind deze week naar de beurs in New York gaat en gisteravond de introductieprijs verhoogde van 66 tot 68 dollar, wil maximaal 25 miljard dollar ophalen. Daarom is het bedrijf op roadshow. In de twee weken voorafgaand aan de beursgang spreekt het over de hele wereld met potentiële beleggers. In Londen, in New York (in het chique Waldorf Astoria), in Hong Kong.

1. Een roadshow?

Dat klinkt vooral spannend. Voordat een bedrijf naar de beurs gaat, gaat het op pad om investeerders te vertellen over het bedrijf en de toekomstplannen. En ze enthousiast te krijgen voor het kopen van hun aandelen. De beleggers kunnen op hun beurt kennismaken met de bestuurders en kritische vragen stellen.

Het bedrijf probeert zoveel mogelijk geïnteresseerde beleggers te spreken. Dat betekent: ongeveer zes presentaties per dag, op verschillende continenten. Is het een groot bedrijf, dan reizen meerdere teams rond om uitleg te geven.

2. Is het slechts voor de show?

Niet helemaal. Beleggers weten allang of ze interesse hebben in aandelen van een bedrijf of niet. Een presentatie van een uur verandert daar niet veel aan. Bedrijven hebben al ruim voor de roadshow en beursgang eens met beleggers om tafel gezeten.

Maar gespannen ben je toch, zegt Jörn Aldag. Want die aandelen moet je wél verkopen. Aldag is bestuursvoorzitter van het Nederlandse Uniqure, dat begin dit jaar een notering kreeg op de Nasdaq. „Je wilt jezelf zo goed mogelijk presenteren, je verhaal moet kloppen. Het is once in a lifetime voor het bedrijf.” Belangrijker nog dan de presentatie is dat de bedrijven tijdens de roadshow peilen hoeveel interesse er is. Hoe populairder het aandeel, hoe hoger de prijs die voor de beursgang wordt vastgesteld.

3. Wie organiseert dat allemaal?

Zakenbanken die het bedrijf naar de beurs begeleiden, regelen vluchten, lunches en slaapplekken. Ben je een belangrijke belegger? Dan komt het bedrijf langs op kantoor. Iets minder belangrijk? Dan mag je in een zaaltje aanschuiven. Bij een hot deal als Alibaba was er in het Waldorf Astoria vorige week plaats voor zo’n vijfhonderd beleggers. Er kwamen er naar verluidt achthonderd. Niet elke roadshow doet trouwens zulke luxe locaties aan als die van Alibaba, zegt bestuursvoorzitter Aldag, die de rondgang een uitputtingsslag noemt. „Het gaat niet om luxe, het gaat erom dat je geen tijd verliest. Alles moet je zo makkelijk mogelijk gemaakt worden.”