Ontroerend portret van een vervreemdende vader

De titel van het debuut van Scott Cheshire, High as the Horses’ Bridles, verwijst naar het geloof dat Armageddon nabij is, en dat het bloed van de zondaars door de straten zal lopen ‘zo hoog als de teugels van de paarden’. Maar de eindtijd die de hoofdfiguur Josiah Laudermilk om zich heen ziet, is uitsluitend van een wereldlijke natuur: de kanker van zijn moeder, de mysterieuze verdwijning van zijn jeugdvriend, de dood van zijn eerste vriendin. Als twaalfjarige voorspelde hij tegenover een publiek van vierduizend man dat de wereld in het jaar 2000 zou vergaan. Inmiddels is het 2007 en is hij een gescheiden, gedesillusioneerde dertiger. Wanneer hij van zijn ex te horen krijgt dat zijn vader ziek is, keert hij terug naar New York, waar hij is opgegroeid. Daar treft hij zijn vader in een religieuze manie: de man gaat gekleed in een lendendoek en is graatmager, want hij eet alleen brood en wijn op zondag.

High as the Horses’ Bridles is een ontroerend portret van een vervreemde vader en zoon die gedwongen zijn weer bij elkaar in huis te wonen, en van de rol die religie in een leven kan spelen.