Googlebaas: tv is het duurste scherm, waar je het minst mee kan

Google heeft de tv-sector nodig om ook succesvol te worden op het grote scherm. De Europese topman sprak in Amsterdam.

Bezoekers van de tv-beurs IBC bekijken de nieuwste snufjes Foto ANP

Zo dominant als Google is met zijn zoekmachine en zijn mobiele besturingssysteem Android, zo zo weinig stelt het bedrijf nog maar voor op de tv. En dat wil Google graag veranderen, zei Europees directeur Matt Brittin vrijdag in Amsterdam.

Brittin sprak op de International Broadcasting Convention (IBC) in de RAI, de jaarlijkse bijeenkomst van 50.000 tv-mensen uit de hele wereld. „Google is geen roofdier, maar een partner”, aldus Brittin. Niet iedereen in Amsterdam liet zich zo gemakkelijk charmeren. Google is en blijft de eigenaar van YouTube, dat geld verdient met andermans video’s en dat veel kijkers, vooral jongeren, weglokt van de traditionele tv. Het publiek van veel zenders vergrijst. Onder meer de Nederlandse publieke omroep heeft veel moeite om jonge kijkers te trekken.

Google kan echter niet solo groeien op de tv-markt. Het heeft de sector nodig. Dat leerde het bedrijf onder meer met Google TV, de ‘slimme’ televisie die het bedrijf in 2010 introduceerde maar die nooit een groot succes werd. Google had moeite om distributeurs en producenten te laten wennen aan het nieuwe systeem. Bovendien, vertelde Brittin, begrepen wij nog niet goed dat ‘multiscreen’ van groot belang is. Hij bedoelt: elk apparaat van een gebruiker moet met elkaar praten. Wie onderweg tv kijkt op zijn mobiel wil het programma thuis graag afkijken op de gewone, grote televisie.

Google TV heet nu Android TV. Google werkt samen met onder meer Sony, Philips en Sharp aan nieuwe slimme tv’s. Net als andere smart-tv’s moet die apps kunnen afspelen zoals een smartphone en tablet dat doen. Samsung, de grootste tv-fabrikant, verkiest overigens zijn eigen systeem

YouTube is de andere belangrijke pijler onder Google’s tv-beleid. De populairste videodienst van het web – meer dan 1 miljard bezoekers per maand – bevat volgens Brittin steeds meer (semi)professionele inhoud. Ook te zien op de gewone (smart-)tv. Meer dan duizend YouTube-filmers verdienen volgens hem 100.000 dollar of meer per jaar met hun video’s.

Op een opmerking van een verslaggever van CNN uit de zaal dat bloggers die haar- en make-uptips geven of gamers die commentaar geven op hun spel geen professionele content bieden, zei Brittin dat ‘webcam-in-de-slaapkamervideo’s’ misschien goedkoop zijn, maar wel degelijk relevant zijn voor een bepaalde doelgroep. „Bijvoorbeeld voor een meisje dat net een nieuw kapsel zoekt. Anders dan vroeger staat productiewaarde niet meer gelijk aan relevantie.”

Grote mediaconcerns hebben de afgelopen maanden veel geld geïnvesteerd in dergelijke kanalen op YouTube, zogenoemde ‘multichannel networks’. Disney kocht Maker Studios en RTL opent dit jaar ook zo’n netwerk.

Google zal volgens Brittin niet het voorbeeld volgen van onder meer Amazon, Yahoo en Netflix die eigen films en tv-series laten produceren. De miljoenen die Google eerder ter beschikking stelde aan talentvolle filmers waren vooral bedoeld „om het netwerk te stimuleren en niet om specifieke programma’s te laten maken.” Geen House of Cards van Google dus. Het bedrijf wil kijkers vooral meer controle en meer keuze geven, aldus Brittin. „Want de tv is nu het duurste apparaat in huis waar je het minst mee kan.”