Zoon van Prost kijkt even de verkeerde kant op

Prost (r) in debat met Heidfeld Foto Reuters

Nicolas Prost leek zaterdag in zijn elektrische bolide de eerste Formule E-race van het seizoen te winnen. Maar de zoon van viervoudige Formule 1-wereldkampioen Alain Prost maakte in de laatste ronde een blunder: terwijl hij in zijn rechterspiegel keek, deed zijn directe belager Nick Heidfeld aan de andere kant een inhaalpoging. Prost stuurde naar links en tikte de Duitser aan. Deze sloeg over de kop en knalde tegen de omheining. Verbouwereerd kroop hij zonder fysieke schade uit zijn 800 kilo zware bolide.

Prost, die ‘s morgens de poleposition had veroverd en bijna de hele wedstrijd op kop reed, toonde zich na afloop schuldbewust. „Ik voel me heel slecht over het incident. Na het bekijken van de video’s begrijp ik dat ik verantwoordelijk ben.” Voor zijn „vriend” Heidfeld had hij oprechte excuses. „Ik heb hem gewoon niet gezien. Nogmaals sorry Nick.”

De internationale automobiel federatie FIA zal de Fransman voor de volgende Formule E-race, op 22 november in Maleisië, als straf tien plaatsen achteruit zetten op de startgrid. Van de crash profiteerde voormalig Formule 1-coureur Lucas di Grassi. De Braziliaan zette de eerste elektrische race op zijn naam.

Met Formule E wil FIA een bijdrage leveren aan een duurzaam milieu. Bij elektrische races, die een uur duren, heeft geen emissie van schadelijke stoffen plaats, de geluidsbelasting van de auto’s blijft beperkt tot circa tachtig decibel, wat iets hoger is dan een personenauto. De competitie wordt verreden op stratencircuits van wereldsteden, met de inauguratie zaterdag in het Olympisch Park in Beijing.

De Formule E-cyclus bestaat uit tien races en wordt in 2015 afgesloten in Londen. Aan de competitie doen tien teams mee met twee coureurs, die elk twee auto’s tot hun beschikking hebben. De actieradius van elektrische raceauto’s is nog beperkt: de accu gaat maar een halve race mee.

De Chinees-Nederlandse coureur Ho-Pin Tung eindigde in de achterhoede. Tung crashte in de laatste minuut van de tweede vrije training. Nadat hij in een andere auto was overgestapt, kreeg hij remproblemen. Bij een start vanuit de pitstraat kwam zijn bolide niet op gang waardoor hij twee ronden verloor.