Effectvolle, prille Berlioz

Componist Hector Berlioz, briljant en vernieuwend, had geld nodig en bleef composities insturen voor de Prix de Rome. Die zou hem vijf jaar financieel onafhankelijk maken, maar de conservatieve jury wees hem keer op keer op keer af.

In 1830 won Berlioz eindelijk met een voor hem al te schools werkje. In Rome schreef hij nauwelijks iets anders dan La captive op tekst van Victor Hugo. Het is de titel van een cd met ook eerder afgewezen vocale muziek van de jonge Berlioz, met veel dramatische inzet gezongen door Lisa Larsson bij Het Gelders Orkest. De Italiaanse chef Antonello Manacorda laat Berlioz vloeiend en effectvol klinken.

Herminie, scène lyrique (1828) verrast met de noten die het idée fixe zouden worden van de Symphonie fantastique (1830), de grondslag voor het Leitmotiv van Wagner en het symfonisch gedicht van Strauss. In La mort de Cléopâtre (1829) hoor je de zelfmoord van Cleopatra met gifslang en stuiptrekkingen.