Bol.com gaat miljoenen e-books van Kobo verkopen

Foto Kobo

Bol.com heeft vanaf vandaag zijn assortiment aan internationale e-books enorm uitgebreid door een samenwerking met de Canadese e-readingservice Kobo. Volgens een persbericht van Bol.com hebben klanten nu toegang tot twee miljoen e-books. Hiervoor was dat enkele honderdduizenden.

Verder zijn de e-books die klanten van Bol.com kopen voortaan rechtstreeks te zien op hun Kobo-e-reader. Volgens Daniël Ropers, directeur van Bol.com, is de samenwerking onder andere bedoeld om de versnippering in de manier waarop e-books beschikbaar zijn tegen te gaan. Vorige week werd hiertoe ook het branchebrede initiatief LeesID gelanceerd, een digitale boekenkast waarin een lezer e-books van verschillende aanbieders kan opslaan.

‘Geen antwoord op mogelijke komst Amazon’

De samenwerking lijkt een antwoord op de toenemende geruchten dat het Amerikaanse Amazon.com de Nederlandse boekenmarkt wil komen veroveren, al weerspreekt Ropers dat. “Ik geef geen antwoord op iets dat er niet is”, zegt hij. Niet alleen vergroot Bol.com door de samenwerking met Kobo zijn aanbod enorm. Ook is de samenwerking, in combinatie met LeesID, een zet om klantvriendelijker te zijn.

Ropers:

“De Nederlandse partijen geven lezers de vrijheid om op elke plek die zij willen boeken te kopen en die op elk apparaat te lezen. Dat is anders dan een buitenlandse partij die klanten dwingt om eeuwig bij hem te blijven.”

Impliciet gaat het hier over de e-readservice Kindle van Amazon en het iBookssysteem van Apple.

“De gesloten systemen van de bekendste Amerikaanse aanbieders zijn een soort boekenclub nieuwe stijl”, vervolgt de Bol.com-directeur.

“Als klant word je getrokken door de lage prijs en daarna zit je opgesloten in dat systeem. Alsof Ikea voor elke Billy die ze verkopen de rechten opeist van alle boeken die erin staan.”