Drie continenten, zes presentaties per dag: alles om de belegger binnen te halen

Foto Reuters

De grootste beursgang uit de geschiedenis word je niet zomaar. Internetgigant Alibaba, dat naar verwachting eind deze week naar de beurs in New York gaat, moet tussen de 17 en 21 miljard dollar ophalen. Daarom is het bedrijf op roadshow. In de twee weken voorafgaand aan de beursgang spreekt het over de hele wereld met potentiële beleggers. In Londen, in New York (in het chique Waldorf Astoria), in Hong Kong. Drie vragen over het fenomeen.

1. Een roadshow?

Dat klinkt vooral spannend. Voordat een bedrijf naar de beurs gaat, gaat het op pad om investeerders te vertellen over het bedrijf en diens toekomstplannen, en ze zo enthousiast te krijgen voor het kopen van hun aandelen. De beleggers kunnen op hun beurt kennismaken met de bestuurders en kritische vragen stellen.

Het bedrijf probeert zoveel mogelijk geïnteresseerde beleggers te spreken. Dat betekent: ongeveer zes presentaties per dag, op verschillende continenten. Is het een gróót bedrijf, dan reizen meerdere teams rond om uitleg te geven. Gelikte promotiefilmpjes worden er ook gemaakt, zoals deze van Alibaba:

2. Is het slechts voor de show?

Niet helemaal. Beleggers weten natuurlijk allang of ze interesse hebben in aandelen van een bedrijf, of niet. Een presentatie van een uur verandert daar niet veel aan. Bedrijven hebben al ruim voor de roadshow en beursgang eens met investeerders om tafel gezeten.

Maar gespannen ben je toch, zegt Jörn Aldag. Want die aandelen moet je wél verkopen. Aldag is bestuursvoorzitter van het Nederlandse Uniqure, dat begin dit jaar een notering kreeg op de Nasdaq. “Je wil jezelf zo goed mogelijk presenteren, je verhaal moet kloppen. Het is once in een lifetime, voor het bedrijf.”

Belangrijker nog dan de presentatie is dat de bedrijven tijdens de roadshow peilen hoeveel interesse er voor ze is. Daarmee wordt na de rondgang de prijs van het aandeel bepaald - het zogeheten book building. Hoe populairder, hoe hoger die prijs.

3. Wie organiseert dat allemaal?

Zakenbanken, die het bedrijf naar de beurs begeleiden, regelen alles. Vluchten, lunches, slaapplekken. Het schema. Ben je een belangrijke belegger? Dan komt het bedrijf langs op kantoor. Iets minder belangrijk? Dan mag je in een door de bank gereserveerd zaaltje aanschuiven.

Bij het populaire Alibaba - in beurstaal een hot deal - was er in het Waldorf Astoria vorige week plaats voor zo’n vijfhonderd beleggers. Er kwamen achthonderd geïnteresseerden, schrijft de South China Morning Post. Die moesten staan.

Niet elke roadshow doet trouwens zulke luxe locaties aan als die van Alibaba, zegt bestuursvoorzitter Aldag, die de rondgang een uitputtingsslag noemt.

“The point is not luxury. It’s about not wasting your time. Life around you is made as easy as possible.”