Scandal, leuke televisie. Maar ook leuke kleding?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Net te laat voor de New York Fashion Week maar ruimschoots op tijd voor televisiekijkers: Scandal krijgt haar eigen kledinglijn. De intriges en actie van de politieke soapserie over het Witte Huis vertalen zich volgens kledingmerk The Limited goed naar de haute couture-behoeften van de verfijnde professionele vrouw, schrijft The New York Times.

http://youtu.be/tAb2A9q0GfY

De regenjassen en mantelpakken die geïnspireerd zijn door de avonturen van crisismanager in het Amerikaanse politieke hart, Olivia Pope (gespeeld door actrice Kerry Washington), zijn van een andere snit dan reguliere merchandising van andere populaire series. Programma’s als Dora de Ontdekker of Star Trek hebben ook hun eigen kleding, maar dat is vooral gericht op de merchandising van het merk (zoals een Dora-rugzak of Star Trek-kostuum). De Scandal-kleding van The Limited past in een recente trend die serieuze haute couture verbindt aan een populaire serie waar kleding een onderdeel is van het verhaal en een (bestaande) tijdsgeest. The New York Times noemt ‘Boardwalk Empire’, “Downton Abbey” en “Mad Men” als voorbeeld.

Vanaf volgende week zijn de kleren van Scandal te krijgen in winkels en online, uiteraard niet toevallig net op tijd voor de start van het vierde seizoen op 25 september. Hoeveel drama de nieuwe afleveringen gaan meebrengen, zal vast terug te zien zijn in de zeventig artikelen van de Scandal-lijn van The Limited. De serie is immers een “microkosmos dat laat zien hoe verwarrend en rommelig onze levens zijn”, vertelt The Limited-directeur Diane Ellis. “Mensen willen een merk dat hen daarmee helpt”.

Advocaat huren? Nee, we lossen het zelf wel op.

De dure bedrijfsadvocaat die vijfhonderd dollar per uur rekent voor het optekenen van een contractje voor een klant, moeten op zijn tellen gaan letten. Volgens The Wall Street Journal krijgt deze bedrijfstak steeds meer concurrentie van de eigen klanten.

De zakenkrant constateert dat bedrijven er steeds vaker voor kiezen om de eigen advocaten overeenkomsten en contracten te laten afhandelen. Naar schatting wordt dit jaar 1,1 miljard dollar bespaard door te bezuinigen op juristen van buiten. Sinds de recessie worden zij gezien als ongewenste kostenpost. In 2012 werd er zelfs 5,8 miljard dollar uitgespaard.

Bijna zestig procent van de grote Amerikaanse bedrijven verlicht op deze manier dit jaar de balans. Maar dat betekent voor advocatenkantoren wel dat zij steeds meer worstelen om boven water te blijven.

De Silicon Valley-techbubbel

Durfkapitalist Bill Gurley beschrijft al jaren zijn bevindingen in Silicon Valley uitgebreid op zijn blog Above the Crowd. De investeerder in onder andere Uber gaat de pikante onderwerpen niet uit de weg en vroeg zich eerder dit jaar al af of er in San Francisco een tweede techbubbel aan het ontstaan is.

Tegenover The Wall Street Journal weidt Gurley hierover uit. Hij waarschuwt dat teveel startups die grote hoeveelheden kapitaal tot hun beschikking hebben, ook teveel uitgeven. Deze bedrijven kunnen volgens de investeerder zich onvoldoende aanpassen aan veranderende omstandigheden, die er bijvoorbeeld voor zouden kunnen zorgen dat ze zuiniger moeten zijn.

Daarnaast signaleert Gurley erg veel verliesgevende startups, de meeste sinds de vorige techbubbel. De durfkapitalist voorspelt geen crash, maar vraagt om zorgzaamheid.

Niet teveel, hoe het Silicon Valley ook vergaat, Gurley is van plan geld te verdienen. Hij haalt niet voor niets dit bekende citaat van Warren Buffet aan in zijn interview met The Wall Street journal: ‘Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful‘.