Sporten in je slaapkamer, hoe hou je dat vol?

Foto Robin Utrecht

Kijk eens onder je bed. Wat treffen we daar aan? Een stepbankje, een setje halters. Daarachter een elastiek geval voor de biceps, een leeggelopen skippybal en een hoepel. En dan staat er in het berghok waarschijnlijk nog dat buizenapparaat waarvan we het fijne niet meer weten, maar het kostte 70 euro en we hebben het twee keer gebruikt. Op Marktplaats zien we z’n lotgenoten, vanaf 5 euro. Makkelijk uit elkaar te halen! Kan eenvoudig onder het bed!
Misschien beginnen daar wel alle problemen. Dat al die spullen zo makkelijk onder het bed kunnen. We liggen erop languit de nieuwste series te kijken, koekje erbij.

Er zijn natuurlijk ook mensen die het wel volhouden. Die in de slaapkamer al tien keer heen en weer naar Moskou zijn gefietst en die elke ochtend hun matje tevoorschijn halen voor de zonnegroet. Op de sportschool willen we niet voor een ander onderdoen, maar thuis onderscheiden zich de doorzetters van de slappelingen.

Jane Fonda begon

Voor de handel maakt het niet uit. Er zijn talloze fitnessmarketeers die het meest verdienen aan niet-sporters. Jane Fonda, met wie begin jaren tachtig de aerobicshype begon, verkocht 17 miljoen fitnessvideo’s en dvd’s, en vast niet alleen aan vrouwen die al drie keer per week naar aerobics gingen.

Het verkoopkanaal Tel Sell dat ons op de commerciële zenders liet toeschreeuwen door de sportschoolkarikatuur Tony Little, moest het vooral hebben van de verkoop van fitnessapparatuur aan klanten die voor de tv hingen.

En hoewel we tegenwoordig voor de rest van ons leven elke dag gratis fitnessinstructies kunnen krijgen op internet, zijn we nog steeds bereid te betalen voor dvd’s, online lessen en fitnessapps. Juist, denkt Koen Breedveld, hoogleraar sportsociologie in Nijmegen. “Want als je betaalt, heb je er wat voor over. Dan ben je serieus.”

Schouderklopjes

Breedveld weet hoe moeilijk het is om jezelf te motiveren thuis te sporten. Om te blijven sporten heb je positieve stimulans nodig. Teamgenoten die op je wachten, een schouderklopje van een coach, supporters langs de lijn. Typisch van die dingen die je thuis zelden treft.

“En plezier. Plezier is het allerbelangrijkste om het vol te houden.”

App-ontwikkelaar Paul Braam – hij verkoopt de populaire app VirtuaGym – wijst er in dat verband op hoe belangrijk de Wii is geweest voor het thuissporten. Heel geavanceerd was het nog niet en echt fit werden we er niet van, maar de gamification stond niet stil en nu is er Kinect voor de Xbox, dat met sensoren en camera’s ook nog registreert hoe we bewegen en daar dan weer op reageert. En als we Braam mogen geloven: we ain’t seen nothing yet.

Ik mis je

De techniek komt ons snel tegemoet. Wat je volgens Braam nodig hebt om gemotiveerd te blijven – inzicht in wat je moet doen, hoe je het doet en wat je voortgang is – hoeven we niet meer buiten de deur te halen, bij een sportschool of een personal trainer. Apps, computers en slimme horloges doen het voor ons. “Menselijke controle motiveert het meest, maar we komen met de techniek wel steeds meer in de buurt.” We geloven het soms bijna, als onze trainingsapp, als we het een tijdje hebben laten hangen, mailt met de boodschap: “Ik mis je”.

Het innerlijke conflict van de thuissporter is niet veranderd sinds de Ab Roller. We willen echt iets aan die muffintop doen, maar dan wel met minimale inspanning. De populairste apps zijn de apps die zeggen dat dat kan. Neem de 30 day Ab Challenge: een wasbord in 30 dagen. Of de programma’s van 7: No workout equipment & just 7 minutes a day!

Eentiende sport thuis

Uit geen enkel onderzoek is af te leiden dat we door thuis te sporten massaal ons lidmaatschap van de sportclub hebben opgezegd. Na een enorme explosie van fitnesscentra die tot 2007 duurde is de groei er nu weliswaar een beetje uit, maar dat heeft waarschijnlijk meer met verzadiging van de markt dan met concurrentie van het thuissporten te maken. Eentiende van de Nederlanders sport thuis – vooral fitness en yoga.

Van de ongeveer 3 miljoen Nederlanders die aan fitness doen (van zumba tot body building), doet ongeveer tweederde dat bij een fitnesscentrum. Die cijfers zijn de laatste jaren vrij constant (bron: Mulier Instituut).

De thuissporter die voortdurend nieuwe impulsen nodig heeft om zichzelf in beweging te houden, hoeft zich over opdrogend aanbod geen zorgen te maken, geen jaar gaat voorbij zonder nieuwe fitnesstrends, die zich meteen naar instructievideo’s, apps en spullen voor thuis laten vermarkten.

De populairste apps voor thuissporters

7 MINUTE WORKOUT

Maker Perigee
De appwinkels verkopen talloze ‘7’ apps, die van Perigee is gebaseerd op training van 12 zware oefeningen (zoals push-ups en squats) die vorig jaar in The New York Times stonden beschreven als de ‘wetenschappelijke workout’. High intensity interval training, in dit geval zeven minuten extreem hoge inspanning met korte pauzes, zou volgens onderzoekers net zo effectief zijn als een lange duurtraining.

DAGELIJKSE TRAININGEN

Maker Daily Workout Apps
Veel apps werken met grafische instructies. Dagelijkse trainingen laat echte instructeurs zien die de oefeningen voordoen. Kies voor het te trainen deel van het lichaam (‘kont’, ‘buik’, ‘been’) of voor cardio. Kies een trainingsduur en start het filmpje. Heel esthetisch is het allemaal niet (waarom toch steeds die kamerplanten op de achtergond?), en de doorlopende reclame („haaruitval?”) gaat snel irriteren.

VIRTUA FITNESS HOME

Maker VirtuaGym.com
Mooi vormgegeven app met uitgebreide Nederlandstalige trainingsprogramma’s (ook yoga) met prettig neutrale 3D-instructeurs. Ook geschikt voor echte beginners en ouderen. Nadeel: zonder account komt je niet ver en bij veel oefeningen stuit je op de betaalmuur: dit is geen grote-stappen-snel-thuisapp. Als je serieus aan de slag wilt, wordt je pro (30 euro per jaar).

30 DAY AB CHALLENGE

Diverse makers
De 30 Day Challenges komen in talloze varianten (butt, cardio, etc.), van talloze makers. Simpel principe: elke dag een serie oefeningen, elke dag een x-aantal bewegingen/seconden erbij, af en toe een rustdag. Op dag 30 zou je 125 sit-ups, 200 crunches, 65 leg raises en 120 seconden ‘planken’ moeten kunnen volhouden. Lijkt een eitje, maar vanaf dag 15 wordt het behoorlijk pittig voor de gemiddelde thuissporter.

YOGA & PILATES KRISTIN MCGEE

Maker Appcession LLC
Yoga en pilates vragen, vooral voor beginners, om bewegende beelden. Veel mensen kiezen daarom voor YouTube en dvd’s. De simpelste apps bieden vaak weinig uitleg en zijn niet om aan te zien. Bij yoga- en pilatesapps is de aanschaf vaak gratis en betaal je voor de video’s. Populair is de Amerikaanse instructeur Kristin McGee. Poses met uitleg zijn gratis, video’s circa 3 euro. Gegarandeerd geen kamerplanten.