The Wolf of Wall Street zet zichzelf op kortingssite

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Hoe zou de voormalig beurshandelaar Jordan Belfort kaartjes voor zijn eigen lezing aan klanten proberen te verkopen? Schelden, tieren, vloeken, schmieren?

In de film The Wolf of Wall Street – over het leven van Belfort – is alles geoorloofd om beleggers waardeloze aandelen door de strot te duwen. „Bel net zo lang tot de klant koopt of het loodje legt”, zegt de door Leonardo di Caprio gespeelde beurshandelaar in de film tegen zijn werknemers.

Tussen het aansmeren van rommel aan naïeve beleggers door genieten Di Caprio en zijn mannen van ladingen cocaïne, hoeren en drank en luisteren ze personeelsfeestjes op met wedstrijdjes dwergwerpen.

Maar ja, dat is film.

In het echt staan kaartjes voor een lezing van The Wolf of Wall Street op Groupon, de kortingssite waarop bijvoorbeeld restauranthouders adverteren die het zat zijn om avond aan avond door een lege tent te lopen.

Op 19 november spreekt de man in de Rai in Amsterdam, waar hij het publiek zal leren om voortaan meer te verkopen, productiever te zijn en beter in een team te werken.

In de jaren ’90 verdiende Belfort honderden miljoenen met aandelenzwendel. In 1996 werd zijn bedrijf opgerold en Belfort belandde voor 22 maanden achter de tralies wegens fraude en witwassen. Onderdeel van zijn veroordeling was dat hij 110 miljoen dollar terugbetaalt aan gedupeerden. Slechts een tiende is daarvan tot op heden betaald.

Maar het restant zal hij met zijn lezing in Amsterdam niet ophalen. De kaartjes van 87 euro gingen recent op Groupon voor 34,99 euro van de hand.