In dit sprookje geloof ik wel

De groei van de webwinkel is robuust, het afgelopen kwartaal steeg de omzet van Alibaba naar ruim 2,5 miljard. Een stijging van 46 proent ten opzichte van vorig jaar. De onderliggende winstcijfers waren ook ongekend: 1,2 miljard dollar. Het bedrijf haalt deze hoge winstmarge door bijna niets zelf in te kopen. Anders dan het Amerikaanse Amazon heeft het geen grote voorraden. Alibaba koppelt verkopers aan kopers en lijkt dus meer op Marktplaats. Het bedrijf pakt daarbij op elke transactie een percentage. Maar liefst 80 procent van de Chinese online-aankopen gaat via Alibaba. En deze e-handel zit in de lift: eind 2014 zal pas 10 procent van de Chinese detailhandel via internet plaatsvinden. Groeiruimte genoeg, goed nieuws voor Alibaba. Vaak ben ik sceptisch over beursintroducties, in dit sprookje geloof ik wél. Ik leg dan ook wat aandelen op de plank. Wel met een limiet.