Het doel is de mensen te informeren

In NRC van 6 september schreef Yaël Vinckx dat de Ice Bucket Challenge eigenlijk alleen zelfverheerlijking is. Mensen doen mee om hun Facebook vrienden te laten zien dat zij ook iets doen voor het goede doel, maar doen het eigenlijk voor de waterpret.

Ze schrijft hierover alsof het iets slechts is. Ik ben het daar niet mee eens.

Ten eerste gaat de Ice Bucket Challenge over veel meer dan alleen „waterpret”. Het gaat om het gevoel dat je krijgt wanneer het ijskoude water je huid raakt. De verstijving van je spieren zou namelijk overeen moeten komen met het gevoel dat je hebt als ALS-patiënt.

Daarnaast is deze campagne juist bedoeld om mensen te informeren over het bestaan van deze ziekte. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar nu heb ik een brede kennis van deze ziekte. Daarom laat deze actie zeker een stempel achter.

Bovendien heeft de ALS-stichting ontzettend veel geld opgehaald en kunnen ze nu verder met het onderzoeken van deze ziekte. Het is toch veel beter dat mensen geld doneren aan iets waar ze ook daadwerkelijk kennis van hebben, in plaats van dat ze domweg wat geld in een donatiepotje stoppen?