Te koop: exclusieve trouwfoto’s

Jolie en Pitt verkochten ze voor een paar miljoen en Wendy plaatst ze in haar eigen blad. Wat kunnen sterren doen met hun trouwfoto’s?

Trouwfoto’s. Je kunt ze in een fotoboek plakken of op het dressoir zetten in een hartvormig lijstje. Maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon voor een paar miljoen dollar aan de bladen verkopen. Dat is wat acteurs Brad Pitt and Angelina Jolie deden. Ook Wendy van Dijk, die vrijdag trouwde, wil haar foto’s te gelde maken, in een eigen tijdschrift dat binnenkort verschijnt, de Wendy. Wat kunnen sterren doen met hun trouwfoto’s?

Verkopen dus

Brad Pitt en Angelina Jolie trouwden op 23 augustus in hun Franse landgoed Château Miraval, waar zij hun ook een eigen Provence rosé verbouwen. Jolie droeg een jurk van Versace, met op de sleep tekeningen van hun zes kinderen. Deze week staan de foto’s, van huwelijksfotograaf David James, in People en Hello!. De gehele opbrengst gaat naar goede doelen. Fotoagentschap Getty Images regelt de verkoop, naar eigen zeggen belangeloos. Buiten de Verenigde Staten, waar People verschijnt, en buiten de pakweg twintig landen waar Hello! edities heeft, verkoopt Getty ze aan andere bladen. In Nederland is dat Grazia.

Mies de Vries, hoofdredacteur van Grazia, kocht de foto’s exclusief voor Nederland. Voor hoeveel, wil ze niet zeggen. In 2008 kocht Grazia ook de foto’s van de tweeling van Jolie en Pitt (zie inzet) en verkocht toen „aanzienlijk meer” exemplaren. Ook nu hoopt De Vries op een hogere verkochte oplage. „Wij kopen graag dit soort series. Zeker van Graziafähige mensen met een fashion appeal.”

Volgens Evert Santegoeds, hoofdredacteur van boulevardblad Privé, is het verhandelen van exclusieve trouwreportages uit de tijd, omdat de foto’s vrijwel meteen overal online verschijnen. „Voor ons is het niet meer rendabel.” Zo zette Jolie de foto’s zelf op Facebook, nadat de bladen in de kiosk lagen. Sites als die van De Telegraaf namen gratis die Facebookfoto’s over.

De Vries deelt de bezorgdheid: „Internet heeft alles wel veranderd. We moeten dus nog maar zien hoe dit nummer loopt. Maar het is mijn overtuiging dat mensen foto’s graag op glimmend papier willen zien. Print geeft een emotie die je online niet krijgt.”

Bart Ettekoven van Weekend koopt nooit meer trouwfoto’s. Hij koopt wel exclusieve babyfoto’s: „Wij hebben vorige maand foto’s van Nicolette van Dam met haar baby Kiki-Kate gekocht. Ik zeg niet voor hoeveel, maar babyfoto’s kosten doorgaans tussen de duizend en vijfduizend euro.”

Zelf verspreiden

Presentatrice en actrice Wendy van Dijk, die vrijdag op Ibiza trouwde met RTL-directeur Erland Galjaard in een jurk van Jan Taminiau, zet de eigen trouwfoto’s in om haar personality magazine te lanceren. Santegoeds: „Ze denkt: wat Linda kan, kan ik misschien ook.” Uitgever Wind Publishers wil niet zeggen wanneer het verschijnt. Tot die tijd hoeven we niet zonder te zitten. Van Dijk liet wel de pers toe bij een speciaal fotomoment. Ettekoven: „Wat je bij Wendy en andere sterren ziet, is dat ze de foto’s splitsen. Buiten is het voor iedereen, binnen houden ze het exclusief.”

Sociale media als Twitter, Facebook, Instagram maken het eenvoudig om de verspreiding van privéfoto’s in eigen beheer te houden. Een vers voorbeeld is dj Mental Theo, die zijn trouwfoto’s woensdag op Twitter zette. Ette- koven: „Als je de foto’s zelf post, dan is de primeur eraf. Dan heb je het zelf in de hand en voorkom je dat fotografen voor je deur gaan liggen.”

Voor jezelf houden

Geheim houden is lastig in een wereld waarin iedere amateur met zijn mobiele telefoon sterren kan spotten, bij voorkeur als ze in ochtendjas de champagneflessen naar de glasbak brengen. Maar het kán wel. Zo zou Britse popzanger James Blunt zaterdag op Mallorca in stilte zijn getrouwd met Sofia Wellesley, kleindochter van de hertog van Wellington. Dat zegt althans de Britse Sunday Express. Dit huwelijk is zo geheim dat andere bronnen melden dat het nog moet plaatsvinden. De eilandkrant Diario de Mallorca meldt dat 19 september de dag is.

Gewoon iedereen uitnodigen

Nederlandse sterren nodigen, volgen Privé en Weekend, doorgaans zelf de pers uit. Dat scheelt gezeur en het levert positieve publiciteit op. Zo staan op de cover van Weekend deze week twéé bruiden die op de grote dag een persmoment hadden ingebouwd: naast Wendy van Dijk ook Anita Witzier. Volgens Evert Santegoeds willen sterren graag dat hij komt: „Als ze gaan trouwen bellen ze mij, als ze gaan scheiden bel ik hun.”