Schaatser krijgt ruimte voor een eigen sponsor op zijn wedstrijdpak

De KNSB, de Vereniging voor Professioneel Schaatsen (VPS) en de Atletenvereniging hebben afspraken gemaakt over de verdeling van de reclamelogo’s op de pakken van de langebaanschaatsers.

„We zijn zeer tevreden met deze overeenkomst als uitwerking van het schaatsakkoord van maart dit jaar”, stelt voorzitter Harm-Jan Idema van de VPS in een verklaring. „De afspraken bieden zekerheid en rust”.

De commerciële schaatsploegen en de KNSB lagen geruime tijd met elkaar in de clinch. De merkenteams vonden vooral dat ze niet niet genoeg zichtbaar waren op de schaatspakken. Er is nu afgesproken dat commerciële teams vier van de acht logo’s op de pakken mogen voeren. Bondssponsor KPN krijgt er drie. De schaatsers mogen met de laatste logopositie zelf de markt op.

Ook zijn er nieuwe afspraken over de verdeling van de premiepot, die de komende twee seizoenen 1,1 miljoen euro blijft. Sportieve prestaties gaan beter beloond worden dan alleen deelname. „Met een gegarandeerde premiepot, minimum inkomen en een logopositie op het pak van de nationale selectie kunnen de atleten positief vooruit kijken”, zegt Rhian Ket, voorzitter van de Atletenvereniging.

KPN neemt de kosten van de Nederlandse selectie bij internationale wedstrijden voor zijn rekening. Daartegenover staat dat teams gaan investeren „ten behoeve van de continuïteit en gezamenlijke vernieuwing van de schaatssport”. Verder bestaat met ingang van dit seizoen alleen nog een Topteamlicentie, waar rechten en plichten aan zijn verbonden. Voor teams die niet in één keer aan de sporttechnische voorwaarden kunnen voldoen is een overgangsregeling. (Novum)