Is het wel echt gelekt?

Miljoenennota uitgelekt! Het is enkele malen gemeld deze week. Eerst was er RTL, die kwam met koopkrachtcijfers. En gisteren de NOS, die meldde dat zij „de belangrijkste cijfers” van Prinsjesdag bekend maakte.

In beide gevallen bleek het iets anders te liggen. De NOS ‘openbaarde’ gisteren in het 10-uur-journaal de cijfers uit de concept-Macro Economische Verkenningen (cMEV) die het Centraal Planbureau in augustus bekende maakte. Het nieuws van de NOS gisteren had kunnen zijn dat deze voorlopige cijfers met Prinsjesdag niet aangepast zullen blijken – wat in Den Haag inderdaad wordt gezegd. Maar dat klinkt minder spectaculair – en helpt de NOS niet in de race om te zeggen: wij hadden ’m!

Bovendien klopt het ook mogelijk niet helemaal. Zo repte de NOS gisteravond van een verwacht begrotingstekort in 2015 van 2,1 procent (overeenkomstig de cMEV), maar vanmorgen was dat alweer 2,2 procent. U als nieuwsconsument kunt het niet controleren, want de NOS publiceerde geen onderliggende documenten.

Dat deed RTL eerder deze week wel keurig, op zijn website. Maar die cijfers, een overzicht van extra investeringen, werden in Den Haag herkend uit de onderhandelingen met de fracties over de begroting. Niet per se een deel van de Miljoenennota dus.

De cijfers van RTL kloppen „grosso modo”. Mooi, maar daar gaat het nu precies om. Die afspraken kwamen in augustus al naar buiten, onder meer via deze krant. Met Prinsjesdag gaat het om het complete beeld: de samenhang en de precieze cijfers, die nog licht gewijzigd kunnen blijken ten opzicht van augustus.

Die details zijn nog niet uitgelekt. Premier Rutte liet gisteren weten „niet de indruk” te hebben dat de Miljoenennota is uitgelekt. Het CPB ook niet, want die heeft het beleid: na lekken meteen publiceren. Daar ziet het CPB vanochtend geen aanleiding toe.

Een handige vuistregel om te controleren of de Miljoenennota echt is uitgelekt: kijk of je op de website de documenten zelf kunt aanklikken. Als dat niet zo is, heeft u, in deze fase van de laatste dagen voor Prinsjesdag, te maken met een medium dat trots is omdat de concurrentie is afgetroefd.