Heerlijk, andermans leven verfraaien

De eerste versie van het virtuele poppenhuis The Sims stamt uit 2000, inmiddels zijn we bij versie vier aanbeland. Het spel is nog steeds goed, maar je moet voor ieder wissewasje bijbetalen.

De eerste versie van virtueel poppenhuis The Sims had niet beter getimed kunnen zijn, zeker in Nederland. Het spel verscheen begin 2000, vlak na het eerste seizoen van Big Brother. Met deze game hoefde je niet meer alleen naar die kleurrijke inwoners te kijken; je kon nu direct invloed op ze uitoefenen.

Inmiddels zijn we aanbeland bij The Sims 4, en de formule is nog altijd sterk. Je maakt spelfiguren, geeft ze een woning en helpt ze in het dagelijks leven. Deze ‘sims’ hebben dezelfde behoeften als echte mensen; denk aan de Maslow-piramide, van eten en douchen tot liefde en carrière. Hoe beter je die behoeften bevredigt, hoe gelukkiger de mannetjes en vrouwtjes op het scherm zullen zijn.

Niemand dwingt je echter om ze gelukkig te maken. Drama creëren in simgezinnen, of ronduit treiteren door een sim bijvoorbeeld op te sluiten zonder wc, is voor velen een manier om de eigen stress te verlagen.

Toch blijft de grootste aantrekkingskracht van The Sims dat je het alledaagse bestaan kunt observeren en verfraaien, met nieuwe spullen, hobby’s en relaties. Je helpt dan bijvoorbeeld met het opvoeden van simkinderen die opgroeien, en zelf uiteindelijk gaan trouwen. Juist doordat de game zoveel lijkt op de werkelijkheid is het een opmerkelijk verslavende bezigheid. Je kan zo minutenlang zitten staren naar een sim die een boek leest of, nog iets confronterender, een computerspelletje speelt.

Geen zwembaden deze keer

Veel van het financiële succes van deze gameserie komt voort uit een eindeloze reeks van betaalde uitbreidingen. Daarmee kun je nieuwe meubels plaatsen, of je sims nieuwe beroepen laten uitoefenen. Voor The Sims 3 bestaan tientallen uitbreidingen, die geen van alle te gebruiken zijn in dit nieuwe deel. En het is ook al niet mogelijk om je sims over te zetten tussen de twee versies. Wie jarenlang in zijn sims heeft geïnvesteerd, mag dus helemaal opnieuw beginnen.

Dit lijkt een een poging van Electronic Arts om je te dwingen alles nog eens aan te schaffen. Daar komt bij dat in dit vierde deel functies ontbreken die voorgaande delen wel hadden, zoals zwembaden en de kleuterfase van simkinderen. The Sims 4 voelt daardoor onaf, en erger nog: als een onnodige herstart. Alsof Lego ineens komt met nieuwe steentjes die niet meer op de oude passen.

Het spel zelf is niet slecht, maar de manier waarop EA de fans behandelt is dat wel.