Gezocht: vijfduizend leden die vooral niet links zijn

Joshua Livestro lanceert volgende week een nieuwe opiniesite met een rechts geluid. „Er is een onbalans in de programmering.”

Joshua Livestro, hoofdredacteur van website ‘De Dagelijkse Standaard’ en zelf opiniemaker, lanceert volgende week een nieuwe site. Dat maakte Livestro gisteren bekend.

Naar eigen zeggen is er op rechts ruimte voor een „aanvullend kwaliteitsmedium”, maar eerst moet Livestro vijfduizend betalende abonnees binnenhalen. Dan pas kan zijn initiatief van start gaan.

Wat gaat het precies worden?

„We gaan een platform maken met dagelijkse opiniejournalistiek en eigen videoreportages. We hebben als ambitie om op termijn een online televisiekanaal te worden. Dagelijks plaatsen we nieuwe berichten en reportages online: van columns tot longreads en opinieartikelen. We hebben nu een redactie van acht mensen bijeen, deel– en voltijd.”

Is er plaats op de markt voor nóg een nieuwe opiniesite?

„Er is een onbalans in de programmering. Bij de publieke omroep noemden ze het ‘drie keer de Volkskrant’. Veel nieuws komt vanuit één wereldbeschouwing, maar actualiteiten moeten ook op een andere manier worden belicht. Wij willen kwaliteit en verdieping.De Telegraaf doet het nieuws en vroeger deed Elsevier klassieke opinie, maar dat doen ze ook niet meer. Dus is er ruimte op rechts voor de ze kwaliteit en verdieping.”

Een ‘Rechtse Correspondent’?

„Dat is een vergelijking die wordt gemaakt, maar wij zijn wat we zijn. Het motto van De Correspondent luidt ‘Voorbij de waan van de dag’. Wij willen juist niet te ver voor de muziek uitlopen, want dan missen we de publieke opinie, dat waar mensen het dagelijks over hebben. Maar ik waardeer De Correspondent en ik hoop dat wij het net zo goed gaan doen. Of beter, dan zou ik helemaal blij zijn.”

„Sommigen zeggen dat we een voorzetting zijn van het voormalige Opinio, maar we doen het online in plaats van op papier, dat is logisch tegenwoordig. Daarnaast waren zij afhankelijk van één geldschieter en dat maakt een medium kwetsbaar. We willen daarom een breed gedragen begroting met minimaal vijfduizend abonnees.”

Is er ruimte op de markt voor nog een medium dat gebruik maakt van ‘crowdfunding’?

„Ik denk dat het publiek inmiddels gewend is aan crowdfunding en dat mensen accepteren dat de journalistiek zo uit de kosten probeert te komen. Journalistiek op het web zit tegenwoordig bijna altijd achter betaalmuren, dus ik verwacht geen problemen.”

„Afhankelijk van het tempo van de abonnementen die binnenkomen, bekijken we of er een markt is voor ons initiatief. Mocht toch blijken dat er te weinig abonnees binnenkomen, dan trekken we de stekker uit het plan.

Wat voor onderwerpen en rubrieken kunnen we verwachten?

„Daar ga ik niets over loslaten. We gaan komende dagen steeds meer bekend maken, wie er mee werken bijvoorbeeld. Volgende week, 18 september, lanceren we de naam van ons medium en maken we bekend hoeveel het gaat kosten om lid te worden. Vanaf dat moment kunnen mensen zich ook aanmelden.”