Genoeg te veroveren voor de topman van het nieuwe Transavia Europe

Foto ANP

Niet Alexandre de Juniac, de baas van Air France, of Camiel Eurlings, de baas van KLM, was het meest gewild na de persconferentie van Air France-KLM, gistermiddag in Parijs. Journalisten hadden vooral belangstelling voor Bram Gräber, de man die de kersverse dochtermaatschappij Transavia Europe gaat leiden.

De ambitieuze plannen voor een Europese budgetmaatschappij zijn het meest tot de verbeelding sprekende onderdeel uit Perform 2020, het strategische vijfjarenplan dat Air France-KLM presenteerde.

Gräber, van 2010 tot 2013 directeur van Transavia Nederland, moet in drie jaar tijd een maatschappij opbouwen met een naam die nu alleen bekend is in Nederland en Frankrijk. Het nieuwe Transavia moet gaan concurreren met easyJet en Ryanair, de twee budgetmaatschappijen die de Europese vakantiemarkt beheersen. Air France-KLM investeert er 700 miljoen euro in.

U moet wel heel snel groot worden. Waarom gaat dat lukken?
“We moeten flink aan de bak, maar we hebben een goede uitgangspositie. In Nederland en Frankrijk zijn we al sterk op de vakantiemarkt, met in elk land drie bases van waaruit we een mooi Europees netwerk hebben. We hebben een goede reputatie, en onze kosten zijn relatief laag.”

De categorie low fare plus

Maar zoveel marktaandeel veroveren op concurrenten die al jaren gespecialiseerd zijn in het drukken van kosten lijkt onmogelijk.
“Er valt voor ons genoeg te veroveren, dit is een groeimarkt. De strijd om de Europese vrijetijdsreiziger is nog niet gestreden. We moeten onze bestemmingen slim kiezen: steden waar we de top 3 kunnen halen. We richten ons met vluchttijden volledig op vrijetijdsreizigers, zakelijke reizigers zijn meegenomen.”

“Het zijn ook niet allemaal directe concurrenten. Ryanair en Wizz Air beschouw ik als ultra low cost carriers, dat is een ander segment. Wij worden de categorie low fare plus, net als easyJet en Vueling. Onze bodemprijs wordt 29 euro voor een enkele reis.”

“Dat plus in low fare plus kan op verschillende dingen slaan. Bij ons slaat het op onze uitstraling: vriendelijk. We zoeken nog naar een goede Engelse term. Bij Transavia Nederland hadden we de leus ´Daar word je vrolijk van’, maar dat laat zich niet vertalen. Pleasant misschien. Mensen komen sneller terug als je ze een beetje netjes behandelt.”

Decent, maar competitief

Transavia Nederland en Transavia France gaan niet op in Transavia Europe maar blijven apart bestaan. Waarom?
“De twee bestaande maatschappijen hebben afspraken met de werknemers die we niet willen verbreken. Door de nieuwe maatschappij apart te houden creëren we ruimte voor nieuwe voorwaarden.”

U bedoelt dat u de salarissen extra laag kunt houden? Uw concurrenten zijn berucht om hun slechte arbeidsvoorwaarden.
“Onze arbeidsvoorwaarden zullen decent zijn, maar wel competitief. Het gaat vooral om flexibiliteit. We zullen op dit vlak nog wel iets competitiever worden dan de andere twee Transavia’s.”

Air France-piloten gaan waarschijnlijk volgende week staken omdat ze vrezen dat de arbeidsvoorwaarden achteruit zullen gaan, en de uitbouw van Transavia ten koste zal gaan van Air France. Begrijpt u hun zorgen?
“Eigenlijk niet. Ik sluit me aan bij wat Alexandre de Juniac hierover zei: waarom ga je staken als het bedrijf waar je werkt investeert in nieuwe banen? Dit is een win-win situatie.”

Eén inch meer

De Transavia-vloot bestaat op dit moment uit 44 toestellen. Volgende zomer zijn dat er 60, in de zomer van 2017 100. Waar haalt u al die vliegtuigen zo snel vandaan?
“Ik kan daar geen details over geven, dat is concurrentiegevoelig. Ik kan wel zeggen dat het om een mix gaat van tweedehands en nieuwe toestellen. Omdat er wel eens een maatschappij inkrimpt of stopt, komen er toestellen op de markt. Geloof me, we gaan het waarmaken, anders zouden we dit niet zo groot aankondigen.”

Budgetmaatschappijen proberen zoveel mogelijk stoelen in een vliegtuig te zetten, met ergernis over te weinig ruimte tot gevolg. Wat doet u?
“Onze toestellen hebben 189 stoelen, net zoveel als bij Ryanair. Maar we hebben 29 tot 30 inch beenruimte.”