Een beetje ster krijgt er miljoenen voor

Foto ANP

Je kunt ze in een album plakken of op het dressoir zetten in een hartvormig lijstje. Maar je kunt je trouwfoto’s natuurlijk ook gewoon voor een paar miljoen dollar aan de bladen verkopen. Niet zo origineel, maar wel lucratief. Wat kunnen sterren met hun trouwfoto’s?

1. Verkopen

Brad Pitt en Angelina Jolie trouwden op 23 augustus in hun Franse landgoed Château Miraval. Deze week staan de foto’s, van huwelijksfotograaf David James, in People en Hello!. De gehele opbrengst gaat naar goede doelen. Fotoagentschap Getty Images regelt de verkoop, naar eigen zeggen belangeloos.

Mies de Vries, hoofdredacteur van Grazia, kocht de foto’s exclusief voor Nederland. Voor hoeveel, wil ze niet zeggen. In 2008 kocht Grazia ook de foto’s van de tweeling van Jolie en Pitt en verkocht toen “aanzienlijk meer” exemplaren. “Wij kopen graag dit soort series. Zeker van Graziafähige mensen met een fashion appeal.”

Volgens Evert Santegoeds, hoofdredacteur van boulevardblad Privé, is het verhandelen van exclusieve trouwreportages uit de tijd, omdat de foto’s vrijwel meteen overal online verschijnen. “Voor ons is het niet meer rendabel.” Zo zette Jolie de foto’s zelf op Facebook, nadat de bladen in de kiosk lagen.

Bart Ettekoven van Weekend koopt nooit meer trouwfoto’s. Hij koopt wel exclusieve babyfoto’s: “Wij hebben vorige maand foto’s van Nicolette van Dam met haar baby Kiki-Kate gekocht. Ik zeg niet voor hoeveel, maar babyfoto’s kosten doorgaans tussen de duizend en vijfduizend euro.”

2. Zelf verspreiden

Presentatrice en actrice Wendy van Dijk, die vrijdag op Ibiza trouwde met RTL-directeur Erland Galjaard, zet de eigen trouwfoto’s in om haar personality magazine te lanceren. Santegoeds: “Ze denkt: wat Linda kan, kan ik misschien ook.” Van Dijk liet wel de pers toe bij een speciaal fotomoment. Ettekoven: “Wat je bij Wendy en andere sterren ziet, is dat ze de foto’s splitsen. Buiten is het voor iedereen, binnen houden ze het exclusief.”

Hoewel het beeld van de boulevardbladen wordt bepaald door de stalkende struikfotograaf, werken veel sterren warm samen met de bladen. Dus worden er afspraken gemaakt. Niet per se voor geld. Bart Ettekoven: “Dat regelen is al zo oud als de roddelpers. Dan bellen ze: je hebt het niet van mij, maar ik loop om 3 uur door het Vondelpark met de kinderwagen.”

Sociale media als Twitter en Facebook maken het eenvoudig om de verspreiding van privéfoto’s in eigen beheer te houden. Een vers voorbeeld is dj Mental Theo, die zijn trouwfoto’s woensdag op Twitter zette.

Twitter avatar Mentaltheo ΜΞΝΤΛL THΞΟ MNGMT: Just Married! Het was een hele mooie dag op het Spaanse eiland Mallorca, op de geweldige locatie: Cap Rocat! http://t.co/wNy9GOq5h0

3. Voor jezelf houden

Geheim houden is lastig in een wereld waarin iedereen met zijn mobieltje sterren kan spotten, bij voorkeur als ze in ochtendjas de champagneflessen naar de glasbak brengen. Maar het kán wel. Zo zou Britse popzanger James Blunt zaterdag op Mallorca in stilte zijn getrouwd met Sofia Wellesley, kleindochter van de hertog van Wellington. Dat zegt althans de Britse Sunday Express. Dit huwelijk is zo geheim dat andere bronnen melden dat het nog moet plaatsvinden.

4. Gewoon iedereen uitnodigen

Nederlandse sterren nodigen, volgens Privé en Weekend, doorgaans zelf de pers uit. Dat scheelt gezeur en het levert positieve publiciteit op. Zo staan op de cover van Weekend deze week twéé bruiden die op de grote dag een persmoment hadden ingebouwd: naast Wendy van Dijk ook Anita Witzier. Volgens Evert Santegoeds willen sterren graag dat hij komt:

“Als ze gaan trouwen bellen ze mij, als ze gaan scheiden bel ik hen.”