Daphne in liefdesdrama vol wellust

Daphne staat voor kuisheid. Het belang daarvan onderstreepte componist Richard Strauss meermaals. Zowel haar jeugdvriend, de herder Leukippos, als zonnegod Apollo dingt naar haar hand, maar Daphne wijst beiden af; Leukippos bekoopt zijn liefde met de dood, Apollo, schuldbewust, gunt haar ten slotte rust door haar te veranderen in een laurier – de boom die Strauss een „symbool van het eeuwige kunstwerk” noemde.

Het prachtige decor van deze nieuwe Munt-productie wordt gedomineerd door een reusachtige sprookjesboom, te midden van dubbele trappen die een riante ontvangsthal suggereren. Het verschil tussen Daphnes mondaine milieu en haar dromerige meisjeswereld krijgt zo overtuigend gestalte. De door regisseur Guy Joosten gezochte confrontatie tussen ecologisch idealisme en harde economische realiteit werkt hij niet uit; wel roepen licht en video op een originele manier een roes op.

Strauss’ eenakter uit 1938 speelt zich af gedurende een dionysisch wijnfeest, waarvan de toenemende liederlijkheid met bokkenpoten, voorbinddildo’s, dienbladen vol coke en opengerukte mantelpakjes nadrukkelijk wordt neergezet. Herder Leukippos verkleedt zich als vrouw om met Daphne, op last van haar moeder aanwezig, te kunnen dansen. Apollo heeft zich met hetzelfde doel als herder verkleed en geeft zich uiteindelijk bloot om, vertoornd, Leukippos’ bedrog te onthullen. Daphne begrijpt niets van de haar omringende wellust, maar wanneer Leukippos de godheid uitdaagt en gedood wordt, doorziet ze opeens zijn liefde.

De kostumering oogt wat verward: de feestgangers komen rechtstreeks van de beursvloer, Leukippos is in het roze met een hipsterhoedje, Apollo ziet eruit als een actieheld en Daphne draagt een flets grijsgroen vod. Maar het geheel heeft een effectieve tijdloosheid. De sterke cast kent als uitschieters Sally Matthews in de titelrol en Eric Cutler als Apollo. Orkest en koor van De Munt gaven onder Lothar Koenigs een transparante lezing van de weinig gehoorde, welluidende partituur. Het hoogtepunt, Daphnes woordenloze metamorfose, werd dramatisch en uitgekiend volbracht.