Nieuwe uitgeverij: Hollands Diep

De zeventigjarige Robbert Ammerlaan, gepensioneerd uitgever van De Bezige Bij, begint een nieuwe literaire uitgeverij: Hollands Diep. Dat schreef hij gisteren in een brief aan zijn relaties. Het bedrijf, dat maandag begint, wordt onderdeel van het concern Dutch Media, waartoe onder andere de literaire uitgeverijen Lebowski en Mistral behoren.

De eerst titel, A Girl Is A Half-formed Thing van de Ierse schrijfster Eimear McBride, verschijnt, in vertaling, in februari. In zijn brief schrijft Ammerlaan: „Hollands Diep wil zich richten op het beste van wat er op het gebied van Nederlandstalige en internationale literatuur en non-fictie is.” De uitgeverij moet behoren tot „de prominentste Nederlandstalige uitgevers”.

Een ambitieus plan in een tijd waarin uitgevers het moeilijk hebben. Daar staat tegenover dat Ammerlaan, die vorig jaar is aangesteld als biograaf van Harry Mulisch, vijftien jaar geleden de noodlijdende uitgeverij De Bezige Bij weer tot bloei bracht. Dutch Media zal Hollands Diep helpen met productie en marketing. De aansluiting bij een groot concern als Dutch Media, dat Hollands Diep financiert, ligt voor de hand.

Terwijl Ammerlaan zich bij De Bezige Bij vooral stortte op het uitgeven van ‘grote namen’ is de intentie nu anders. Ammerlaan: „Bij de toekomstige auteurs zullen stellig enkele bekende namen zijn, maar het gaat mij vooral om het ontdekken en uitgeven van nieuw talent en het ontwikkelen van eigen ideeën.”Hollands Diep was een geruchtmakend tijdschrift in de jaren 70. Ammerlaan blies het blad in 2007 nieuw leven in door er een glossy van te maken, maar in 2011 werd het weer opgeheven.