Column

Als we je betrappen, dan vlieg je eruit

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Met deze week Aphex Twin, wiens nieuwe album Syro voor een select groepje in Utrecht te beluisteren was.

Heb je nog iets aan te geven, vroeg de bewaker voor het fouilleren bij de ingang. De pet moest af, de telefoons kregen een eigen garderobenummer. „Er lopen spionnen door het publiek. Als je toch iets bij je hebt, flikkeren we je er meteen uit”, grapt de begeleider van het platenlabel bij de openingsspeech.

Dertien jaar na Drukqs (2001) en het afschermen van zijn vermogen voor zijn ex-vrouw, was het voor producer Richard D. James weer tijd voor een nieuwe plaat. Aphex Twin, die we kennen van zijn creepy videoclip met limousines en bebaarde vrouwen in bikini (‘Windowlicker’, 1999), is terug met een album, Syro.

Woensdag werd een exclusief luisterfeestje gehouden in Utrecht, na edities in Londen, Parijs, Tokyo, Toronto, Brussel, L.A. en New York. Het was een bijzondere mix van het exclusieve uitnodigingenbeleid van MTV’s My Super Sweet Sixteen en de beveiligingseisen voor een bezoek aan de paus. Handwapens voor muziekfreaks – iPhone, opnameapparatuur, laptops – moeten worden ingeleverd bij de deur. Heb jij een envelop gekregen, was de vraag die circuleerde op Facebook. Ik heb echt iedereen van de Ekko gemaild om te vragen of ik mocht komen, bekent dj Nuno dos Santos. „In capitals.”

Dos Santos had geluk, want hij heeft een eigen avond in de Ekko. Andere mensen kregen een ‘wild card’ door zich in te schrijven via de site van het label, Warp. Van de 600 die een poging deden, hadden er 125 geluk.

Weinig artiesten hebben zulke overtuigde fans als Richard D. James. Dat heeft voor alles te maken met de kwaliteit van zijn muziek. Bijna geen andere producer weet zulke prachtige melodielijnen zo harmonieus te combineren met complexe drumpatronen en splinterende breakbeats.

De fanboys lopen in Utrecht rond in t-shirts met logo, of het artwork van zijn Come to Daddy EP. Als een kind zo blij zijn de volwassen mannen met de sticker die ze krijgen bij hun pre-order. Een medewerker van Oor verkoopt het laatste nummer, met een verknipte ‘RDJ’ op de cover.

DJ Broadcast doet alleen graphics op de voorkant, en de eis was een cover, dus dan heb je eigenlijk maar één optie in Nederland”, legt de labelman uit. Een week eerder was het artwork al vrijgegeven, met de kosten van de plaat. Vorige week verscheen de eerste track ‘minipops 67’ en woensdag ‘lekte’ Reddit de lijst met 138 synthesizers die James zou hebben gebruikt. „En zo heb je iedere keer weer een marketingmomentje”, mijmert de man tevreden.

Het lastigste is nog „onthouden wie wat wanneer weet”. De eerste tranche journalisten mocht komen luisteren op kantoor, de volgende krijgt een stream en de rest moet wachten tot de albumrelease 22 september.

Aphex Twin maakt geweldige muziek, maar geweldige marketing helpt een hoop.