Deze negen cijfers vertellen je hoe jij tv kijkt

NOOTDORP: Natuurlijk volgden de ouders van JAN JANSSEN de verrichtingen van hun zoon op het beeldscherm die hier nog net tijdens de tijdrit zichtbaar is. Foto ANP

De helft van de Nederlanders kan zich geen leven zonder tv voorstellen. “Televisie is de beste manier om bij te komen na een drukke dag”, zegt de meerderheid van de kijkers. Adviesbureau Deloitte en marktonderzoeker GfK vroegen duizend consumenten in Nederland naar hun kijkgedrag. Hoe lang kijken ze? Op welk apparaat? En gebruiken zij diensten als Netflix? Het onderzoek is vanochtend gepresenteerd. Negen opmerkelijke uitkomsten.

82 procent

van de Nederlanders zet de televisie elke dag aan. Tv kijken beslaat een derde van de tijdbesteding aan media. Radio 27 procent, de krant 4 procent.

3 uur en 15 minuten

per dag keken Nederlanders vorig jaar gemiddeld naar de tv. Dat is één minuut korter dan in 2012. Dit jaar is de kijktijd waarschijnlijk hoger door het WK voetbal en de Olympische Winterspelen.

4 uur en 53 minuten

kijken Amerikanen gemiddeld iedere dag. Voor 65+-ers in de VS is dat 6 uur en 40 minuten. Britten kijken ruim 4 uur, Fransen bijna 4 uur per dag.

65+-ers in Nederland

zijn de afgelopen zes jaar meer tv gaan kijken, net als kinderen onder de 12 jaar. Mensen tussen 12 en 65 kijken juist minder.

4,3 mobiele apparaten

heeft de Nederlander gemiddeld (smartphone, laptop en tablet); 57 procent kijkt op een gewone tv, 18 procent via een tv met settopbox en 17 procent op een zogenoemde smart-tv. Dat laatste aandeel is in twee jaar fors gestegen.

4,5 procent

van de kijktijd gaat naar video-on-demand-diensten; denk aan gratis diensten als Uitzending Gemist en RTL XL en betaalde services als Netflix en HBO. “Nederland loopt hierin achter op onder meer het Verenigd Koninkrijk”, aldus Deloitte. Daar is 10 procent van de kijktijd ‘on demand’.

56 procent

van de ondervraagden had in de afgelopen maand gebruik gemaakt van een video-on-demand-dienst. Dat is bijna gelijk aan 2012. Meest bekeken: Uitzending Gemist (34 procent) en RTL XL (12 procent). Kijkers tot 34 jaar kijken het meest naar deze aanbieders.

450.000 huishoudens in Nederland

hebben volgens Deloitte een abonnement bij Netflix, dat vandaag precies een jaar geleden begon in Nederland. Dat is 6 procent van de kijkers. Het Amerikaanse bedrijf maakt zelf geen cijfers bekend. Nog eens 3 procent kijkt ‘on demand’ bij HBO of andere aanbieders.

61 procent

van de Amerikanen heeft een betaald abonnement op een dienst als Netflix - veel meer dus dan in Nederland. Tien jaar geleden was dat in de VS nog 10 procent. “Wij verwachten dat het gebruik van video-on-demand in Nederland zeer snel toeneemt”, aldus Marieke van der Donk van Deloitte. “Doordat steeds meer spelers ‘video-on-demand’ zullen aanbieden. Deze groei zal echter vooral complementair aan het lineaire tv-kijken plaatsvinden.”

10 euro

per maand zou de Nederlandse kijker over hebben voor een extra kanaal dat zijn interesse heeft, aldus de onderzoekers. Bovenop het gewone abonnement. Men zou vooral willen betalen voor films, misdaadseries en sport.