De eerste vertrok afgelopen zondag, en nog zeker vijftien gaan er de komende maanden volgen: Fyra is op weg naar Italië. De mislukte flitstrein, die vorig jaar na vijf weken uit dienst werd genomen vanwege aanhoudende problemen, wordt weggesleept door materieel van de Duitse spoorwegen.
Vandaag vergadert de Tweede Kamer over de probleemtrein en diens opvolger - de Intercity Direct - die ook alweer met problemen kampt. Ook heeft de Tweede Kamer een parlementaire enquêtecommissie naar de Fyra ingesteld. Die komt naar verwachting halverwege 2015 met haar eindrapport.
Maar hoeveel hebben de problemen met de Fyra de NS eigenlijk gekost? Antwoord: 67 miljoen euro.

Voor dat bedrag heeft de NS niets, behalve een forse imagoschade. Sterker nog: in dit schadebedrag zijn alle investeringen in de nieuwe trein – denk aan technici, onderhoud, het opleiden van machinisten en marketing – niet meegenomen, net zo min als gemaakte juridische kosten en allerlei onderzoeken. Bovendien bekostigt NS zelf het alternatieve vervoer.
Nooit meer doen dus, zelf zo’n hogesnelheidslijn exploiteren. Of zoals oud-NS-topvrouw Merel van Vroonhoven begin dit jaar op een persconferentie zei: “Wij zijn goed in intercity-verbindingen tussen steden en de sprinters daartussen. Voor hogesnelheidslijnen hadden we iemand anders moeten zoeken.”