Advocaat slachtoffers: betrokkenheid landen bezien

Letselschadeadvocaat John Beer is niet onder de indruk van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de crash van vlucht MH17. Hij wacht op nader onderzoek om te bepalen in hoeverre luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines iets te verwijten is.

Beer en zijn kantoor staan nabestaanden bij van twintig slachtoffers van de vlucht. De juristen helpen bij de afhandeling van de schade. De eerste voorschotten van ongeveer 40.000 euro per slachtoffer zijn uitgekeerd.

Nabestaanden hebben twee jaar om bij Malaysia Airlines een vordering in te dienen. Als blijkt dat de maatschappij niets te verwijten valt, is de aansprakelijkheid beperkt tot zo’n 130.000 euro. Is haar wél iets te verwijten, dan is de aansprakelijkheid volgens Beer „onbeperkt”.

Hij is vooral benieuwd naar de betrokkenheid van personen en staten bij de crash. „Ik kan me voorstellen dat daarover al veel meer bekend is. Landen als de VS moeten de crash hebben geregistreerd en beschikken over satellietbeelden. Mensen zijn wellicht al lang bezig om de crash te reconstrueren. Het is belangrijk dat de Onderzoeksraad van dat soort informatie kennis kan nemen, en niet alleen constateert dat er gaten in het toestel zitten.”

Wat betekent daderinformatie voor nabestaanden op zoek naar schadevergoeding? Beer: „Waar wij naar kijken, zijn alle feitenonderzoeken, in de VS en hier. Vervolgens zouden wij kunnen concluderen dat de pro-Russische separatisten of de Russische Federatie aansprakelijk gesteld kunnen worden. Het kan ook zijn dat Oekraïne aansprakelijk is, bijvoorbeeld omdat het luchtruim boven het land niet helemaal was gesloten.”