Merkkleding in een doosje

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: Personal shopper via internet

Bedrijf: The Cloakroom Oprichter: Kasper Brandi Petersen (28) en Asbjørn Jørgensen (29) Medewerkers: 40

Wat is het idee?

The Cloakroom geeft online kledingadvies aan mannen en stuurt een doos met kleding op die ze vrijblijvend kunnen passen.

Hoe werkt het?

Op de website doe je een quiz, zodat de personal shopper alvast weet wat je smaak is. Vervolgens word je gebeld en nemen jullie samen je wensen en pasvormen door. Dan krijg je een box toegestuurd met daarin een stuk of drie outfits. Ze gebruiken kleren uit eigen magazijn, waar ze zo’n 55 merken op voorraad hebben. Je kiest welke kleren je wilt houden, de rest halen ze gratis weer voor je op. Je betaalt achteraf.

Voor wie is dit?

Mannen. Ze hebben geen vrouwenkleding, al zijn bijna alle personal shoppers vrouw. Het is volgens de oprichters voor ‘de man met goede baan, van 28 jaar en ouder, die niet de moeite wil nemen om zelf te shoppen’. Een gemiddelde klant koopt per keer voor zo’n 300 euro aan kleding.

Wat is het verdienmodel?

De kleding is net zo duur als in de winkel. Dus ze verdienen net als een ‘normale’ webshop of winkel aan het verschil tussen inkoop en verkoop. Ze willen niet zeggen hoeveel klanten ze hebben, maar wel dat er elke maand voor ongeveer 1 miljoen euro wordt uitgestuurd. Ongeveer iets meer dan de helft daarvan komt terug.

Bestaat dit al?

Ja, ze hebben zich laten inspireren door Trunk Club, dat inmiddels voor 350 miljoen dollar is verkocht. Het van oorsprong Duitse Outfittery is ook een concurrent. Maar er zijn ook kleinere start-ups die zich speciaal op mannen richten, zoals House of Einstein.

Wat zijn de plannen?

De grootste worden. Ze zitten nu in Nederland en in Denemarken.