‘Ik heb soms de neiging om uit de bocht te vliegen’

Elke carrière kent wel een leermeester. Voor Gulpener-bierbrouwer Jan-Paul Rutten (40) is dat bedrijfsleider John Halmans (61).

„Aan het eind van mijn middelbare schooltijd stond ik voor een belangrijke keuze: volg ik mijn vader op als directeur van ons familiebedrijf Gulpener in Limburg, of ga ik medicijnen studeren in Amsterdam? Ik koos voor geneeskunde en werd na jaren studeren chirurg. Het was een droom die uitkwam. Maar alles veranderde toen de familie me vroeg om mijn tante op te volgen in de raad van commissarissen van ons bedrijf. Ik ging naar een van de vergaderingen en merkte hoezeer ik me betrokken voelde bij de brouwerij. Het duurde niet lang voor ik concludeerde dat ik heel graag directeur wilde worden. Maar dat was nog niet zo makkelijk. Ik moest het vak nog helemaal leren.

„Nadat mijn familie instemde, volgde ik een opleiding bedrijfskunde. Twee jaar geleden ben ik adjunct-directeur geworden onder de hoede van bedrijfsleider John Halmans. Van hem ben ik het vak nu echt aan het leren. Daarbij wijst hij me vooral op het belang van onze eigen basis. Ik heb soms de neiging om uit de bocht te vliegen met allerlei wilde ideeën.

„In de branding van Gulpener heeft de nadruk bijvoorbeeld altijd op het uitdragen van ons duurzame productieproces gelegen, waarbij lokale boeren de hop, tarwe, rogge, spelt en gerst aanleveren. In mijn studententijd woonde ik in Amsterdam en zag ik wat veel bierdrinkers daar vooral willen: goede smaak en genieten. Als we in het westen willen groeien, dan moeten we ons beeldmerk aanpassen, zei ik tegen John. Daarover hebben we toen een paar goede gesprekken gehad. Hij benadrukte keer op keer het dat we oog moeten houden voor onze basis: de Limburgse bierdrinkers.

„Aan het eind van dit jaar neem ik het stokje over van John. Maar eerst presenteren we samen nog onze nieuwe etiketten en logo’s en ons nieuwe merkverhaal. Dat is een combinatie van onze ideeën: het logo van zestig jaar geleden hebben we als uitgangspunt genomen, maar er zit wel een modern tintje aan. De traditie zit er dus in en tegelijkertijd draait het om puur genieten.”