Geen Happy Meal voor McDonald’s Holdings Japan

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Geen Happy Meals bij McDonald’s Holdings Japan bij de presentatie van de laatste maandcijfers vannacht, maar alleen een portie slecht nieuws. Volgens Asia Nikkei Review zakten de verkoopcijfers afgelopen maand meer dan 25 procent in. Zo’n daling zag McDonald’s Holdings Japan niet sinds de beursgang in 2001.

Dat is vooral te wijten aan de angst bij consumenten door het vleesschandaal in China. Vervuild kippenvlees dat over de datum was kwam afgelope zomer onder andere terecht in kipnuggets van McDonalds.

Maar klanten blijven al maanden weg bij de restaurants met de gouden bogen. Zij lijken een beetje uitgekeken te zijn op de welbekende frietjes en burgers van McDonalds. Consumenten kiezen steeds vaker voor concurrerende fastfoodrestaurants als Ringer Hut en Marugame Seimen. Volgens Asia Nikkei Review is het de hoogste tijd dat de Japanse McDonalds-keten komt met een nieuwe publiekstrekker. De laatste, de succesvolle avocadoburger, stamt alweer uit april.

Ikea boert goed in China en denkt alweer aan de volgende stap

Chinese consumenten kopen massaal meubels bij Ikea, schrijft The Straits Times. En dat merkt de grootste meubelketen ter wereld, de verkoopcijfers stegen het afgelopen fiscale jaar fors. Het Zweedse bedrijf tekende 28,7 miljard aan inkomsten op, dat is 3 procent meer dan de 27,9 miljard euro vorig jaar.

Volgens directeur Peter Agnefjaell is China “de snelst groeiende markt” voor Ikea. Het bedrijf geniet nog steeds goede verkoopcijfers in Europa en Noord-Amerika, maar het heeft wel de smaak te pakken. Komend jaar richt Ikea zich naast China ook op India waar het 25 winkels wil openen. Terecht ook, in de twee meest bevolkte landen ter wereld kun je namelijk nogal wat BILLY-boekenkasten en LACK-tafeltjes verkopen.

Japanse supermarktketens lokken parttimers om personeelstekort op te lossen

Japanse supermarkten kampen met een tekort aan werknemers. Dus gaat bestaand personeelbeleid op de schop, meldt Asia Nikkei Review. Dat betekent dat meer parttimers worden aangetrokken en zelfs ouderen gestimuleerd worden om achter de kassa te kruipen of de schappen te vullen.

Sommige supermarktketen zijn al hard op weg om het personeelstekort op te lossen. Zo heeft Ito-Yokado zelfs al 36 duizend parttimers in dienst. De bedoeling is dat een deel van die werknemers doorstroomt naar fulltime functies, met betere secundaire arbeidsvoorwaarden, in een poging het structurele tekort aan mankracht te verkleinen.

Ook andere ketens als Seiyu en Maruetsu proberen hetzelfde te doen. Die laatste richt zich vooral op ouderen (ouder dan 65 jaar) als nieuwe werknemers. Die zouden flexibeler in hun tijd zitten dan de moeders met kinderen die doorgaans parttime willen werken voor de supermarkt.