Dit schrijven andere media vandaag

Close up of a brown bovine snout Foto HH

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Albert Heijn moet meer op de kleintjes gaan letten

Voor het eerst sinds jaren daalt het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland. Het afgelopen jaar kromp het van 36 naar 33,8 procent, meldt de Volkskrant op basis van cijfers van Deloitte.

Volgens experts krijgt Albert Heijn geduchte concurrentie van prijsvechters die steeds luxer zijn en meer service zijn gaan verlenen. Maar de supermarktketen heeft de daling van het marktaandeel ook deels aan zichzelf te wijten, het zou zichzelf te weinig vernieuwen en het lost bestaande problemen niet op. Zo zou de matig scorende versafdeling gemakkelijk verbeterd kunnen worden, maar dat gebeurt nauwelijks stellen critici.

Om maar niet te spreken van de klap die Jumbo Albert Heijn toediende deze zomer tijdens het WK. De hamsters van de Appie legden het toen zwaar af tegen de populariteit van het Juichpak van Roy Donders. Tijd om weer op de kleintjes te gaan letten dus.

Werknemers Google eten voortaan uit de muur

Google en eten. De twee gaan hand in hand. Ook op de Zuidas. Daar heeft het techbedrijf een deal gesloten met Bilder & De Clercq zodat hongerige medewerkers vanaf morgen via een app hun avondeten kunnen bestellen bij de Amsterdamse eetwinkel. Die levert dan netjes om 17.00 uur het voedselpakketje af bij de Google-werknemers, schrijft het FD.

De krant spreekt van een digitale muurwinkel. Google-medewerkers bestellen de ingrediënten van een van de veertien gerechten van Bilder & De Clercq en betalen via een zogeheten nfc-chip (staat voor Near Field Communication). Dat gebeurt dus draadloos, want Google heeft natuurlijk wel een naam hoog te houden als het gaat om vooruitstrevende technologie.

Bilder & De Clercq is overigens ook met andere bedrijven in Amsterdam aan het onderhandelen over hun digitale muurwinkel. Het ziet er naar uit dat de AH to Go bij station Amsterdam Zuid er concurrentie bij krijgt.

Hema moet sneller worden, maar ook hetzelfde blijven

De metamorfose die de Hema de afgelopen maanden onderging moet de keten ‘sneller maken’ kopt de Telegraaf. Aan het eind van deze maand zijn alle 520 Nederlandse winkels opnieuw ingericht.

In juni werd de Hema nog onder curatele geplaatst door investeringsmaatschappij Lion Capital. De Britse eigenaar was niet blij met het omzetverlies vorig jaar ter waarde van 16 miljoen (7 procent). Er werd besloten tot een reorganisatie en een facelift van het bedrijf. Want de Hema moet kunnen concurreren met vlotte internetwinkels, maar ook opboksen tegen de toegankelijke en altijd veranderende assortimenten van Primark en de Action.

Daarom is naast de verbouwing van de 520 Hema-winkels ook het assortiment vernieuwd. Meer dan zeshonderd nieuwe producten verschijnen in de schappen en een even groot aantal verdwijnt ook. Maar de karakteristieke tompouces en rookworsten blijven. “Het oude Hema-gevoel” moet iummers “overeind blijven”, vertelt bestuursvoorzitter Ronald van Zetten.