Wie gebruikt nog de term babyzitje? Het is toch Maxi-Cosi?

Aanstaande ouders móéten een Maxi-Cosi hebben, horen zij van alle kanten. De invloed van het bedrijf is groot. Zelfs ziekenhuizen maken reclame voor het merk.

Kinderen in Maxi-Cosi’s, op de jaarlijkse PSV-babyfotodag. Foto ANP

Babyautostoel Maxi-Cosi is de Spa Blauw van de kinderwereld. Wie een kind verwacht, krijgt van links en rechts te horen dat hij een Maxi-Cosi moet hebben, anders mag de kleine niet mee terug uit het ziekenhuis. De generieke term babyzitje gebruikt bijna niemand.

Neem ziekenhuizen als het AMC, het Rotterdamse Sint Franciscus Gasthuis of het MC Zuiderzee: ze scharen de Maxi-Cosi bij de noodzakelijke basisuitrusting voor ouders. Veel kraamzorginstellingen en andere zorgverleners doen hetzelfde.

„Maxi-Cosi wordt zo vaak als soortnaam gebruikt, dat het hier ook op die manier is beland”, laat het AMC weten. Ondertussen zit fabrikant Dorel in een comfortabele positie, want hoeveel (aanstaande) ouders durven dat soort adviezen te negeren?

Marktleider in Nederland

Ondernemer Casper Hendriks wordt er moedeloos van. De reiswiegen die hij als importeur op zijn website reiswieg.nl aanbiedt, worden door vrijwel geen enkele zorginstelling aanbevolen. In een reiswieg liggen kinderen in plaats van dat ze zitten. De ouderwetse reiswieg had qua kindveiligheid een slechte naam, de moderne niet.

Vooral in Zuid-Europa is de reiswieg populair. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het zelfs veel beter zou zijn voor een jonge baby om liggend en niet zittend te reizen. Fabrikanten zoals Stokke en Maxi-Cosi waarschuwen ook zelf dat een baby niet langer dan twee uur in een autostoel mag doorbrengen – langer is slecht voor de rug en de ademhaling.

Maxi-Cosi is machtig. Het werd in 1984 opgericht in Helmond waar nog steeds de fabriek staat. Sinds 1994 is het onderdeel van het Canadese miljardenconcern Dorel dat ook achter de kindermerken Bébé Confort, Quinny, Hoppop, Safety 1st en Baby Art zit.

Maxi-Cosi, waar veel modellen rond de 180 euro kosten, is inmiddels in 85 landen verkrijgbaar. Het bedrijf boekte in 2012 een omzet van 151 miljoen euro. Maxi-Cosi zegt marktleider in Nederland te zijn, maar wil niet toelichten hoeveel van de 171.000 kinderen die vorig jaar zijn geboren in hun stoeltjes zitten.

Maxi-Cosi wordt veel ouders dwingend aangeraden, maar komt ook op andere manieren voorbij. Vorig jaar bijvoorbeeld in nieuwsberichten met koppen als ‘Kinderen vaak onveilig in de auto’ bij NOS en De Telegraaf.

Die berichten komen weer van de in 2012 opgerichte Task Force Kinderveiligheid: een samenwerkingsverband tussen VeiligheidNL, Erasmus MC, Wilhelmina Kinderziekenhuis, het Verbond van Verzekeraars en… Maxi-Cosi zelf.

Maxi-Cosi zegt aan de Task Force deel te nemen om te leren, niet om publicitaire redenen. Uit Task Force-onderzoek blijkt namelijk dat in 73 procent van de gevallen een kind niet veilig vervoerd wordt. „Dat is veel te hoog. Wij willen net zoals Apple fool-proof artikelen maken”, vertelt engineer Erik Salters.

Onafhankelijke voorlichting?

De band met VeiligheidNL is desalniettemin opmerkelijk. VeiligheidNL is een onafhankelijke stichting met vijftig medewerkers. Het ontvangt overheidssubsidie en bestaat al decennia (voorheen onder de naam Consument en Veiligheid). De instantie moet dienen als dé onafhankelijke voorlichtingsplek. „Kinderveiligheid is het preventiedomein waarop we onbetwist zijn als nationaal kenniscentrum”, leert het Jaarplan 2014.

Die schets is niet onterecht. Zo laat directeur Marie-Pauline van der Ven-de Vries van brancheorganisatie Kenniscentrum Kraamzorg weten: „Wij halen onze informatie bij organisaties die officiële adviezen geven, voor wat betreft veilig slapen en veilig vervoer is dit VeiligheidNL waar wij mee samenwerken.” Ook de Rijksoverheid verwijst op haar internetpagina over kindervervoer in de auto door naar VeiligheidNL.

In het jaarverslag van VeiligheidNL wordt Dorel aangehaald als „private partner” die bij de Task Force Kinderveiligheid een „sponsorship” inbrengt. Maxi-Cosi erkent de kosten van het onderzoek betaald te hebben, maar zegt dat er verder geen financiële banden met VeiligheidNL zijn.

De kinderstoelfabrikant heeft echter wel inhoudelijke invloed. „Wij hebben met VeiligheidNL afgesproken dat wij controleren of de inhoud van de site feitelijk correct is”, zegt Salters. Maar die band zou niet niet de reden zijn dat een concurrerend, maar volledig goedgekeurd product als de reiswieg ontbreekt. „Wij gaan daar ethisch mee om.”

VeiligheidNL ontkent dat Maxi-Cosi invloed heeft op de website. Alleen de instructiefilm van de Task Force zou door het bedrijf zijn gecontroleerd op onjuistheden, net zoals de andere deelnemers deden.

Na het lezen van een conceptversie van dit artikel nuanceert Maxi-Cosi de eerdere uitspraken. Men zou de film hebben gecontroleerd. „En ik heb ook weleens ongevraagd feedback gegeven over een informatiefolder. Wat en of er iets met mijn tips is gedaan weet ik zo even niet meer”, meldt Salters.

Voor Reiswieg.nl (waar veel modellen 275 euro kosten) zijn mogelijk betere tijden op komst. Het Kenniscentrum Kraamzorg zegt snel óók de reiswieg onder de aandacht van aanstaande ouders te brengen. VeiligheidNL mogelijk ook. En het AMC laat weten dat het niet „de bedoeling is reclame te maken voor een merk”. „De betrokken afdeling loopt de de teksten er nog eens op na.”