Ryanair bestelt honderd vliegtuigen bij Boeing

Prijsvechter Ryanair breidt zijn vloot uit naar ruim 500 vliegtuigen. De topman verwacht een prijzenslag in de Europese lucht.

Koers verder omhoog

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft een deal met Boeing gesloten voor de aanschaf van 100 nieuwe 737-toestellen, met een optie op nog eens 100 toestellen. De overeenkomst is 11 miljard dollar waard, een bedrag dat kan oplopen tot 22 miljard dollar. De toestellen zijn bedoeld voor uitbreiding van de Europese vloot van Ryanair.

De aankoop werd gisteren bekend gemaakt in New York door Ryanair-topman Michael O’Leary en Boeing-topman Ray Conner.

De vliegtuigen worden geleverd tussen 2019 en 2024. Ryanair verwacht dat het aantal passagiers zal toenemen van 82 miljoen nu naar 150 miljoen in 2024. De vloot groeit in die periode van 304 naar 520 toestellen. Vanaf vandaag levert Boeing de eerste van 180 eerder bestelde Boeing 737-800 toestellen.

De gisteren bestelde toestellen zijn van het type Boeing 737 MAX 200, een nieuw toestel dat op verzoek van Ryanair is ingericht met 197 stoelen, acht meer dan de Boeing 737-800 nu heeft. De extra stoelen gaan ten koste van ruimte in de pantry’s (keukens). Dankzij smallere stoelen is de beenruimte gemiddeld meer dan dertig inch (76 centimeter). Het aantal stoelen is cruciaal: de acht extra passagiers per vlucht zouden leiden tot 1 miljoen extra omzet per toestel per jaar. De A320 van fabrikant Airbus, de directe concurrent van de Boeing 737-800, heeft 180 stoelen.

De nieuwe 737 verbruikt 18 procent minder brandstof en veroorzaakt 40 procent minder geluidsoverlast, dankzij nieuwe motoren en aerodynamische verbeteringen. Ryanair zegt de lagere kosten ten goede te laten komen aan de reizigers. O’Leary zei gisteren te verwachten dat er een nieuwe prijzenoorlog tussen Europese maatschappijen zal uitbreken.

Luchtvaartdeskundigen verwachten dat Ryanair de komende jaren in Europa meer gaat concurreren met nationale maatschappijen dan met andere prijsvechters, door zich te richten op drukkere routes en grotere vliegvelden. Routes die door bijvoorbeeld Alitalia en SAS worden opgegeven kan Ryanair overnemen. De groei zou vooral worden gerealiseerd in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Scandinavië.

Ryanair zag in het gebroken boekjaar 2013/2014 de winst voor het eerst in vijf jaar tijd dalen: de nettowinst van 523 miljoen euro was 8 procent lager dan die in 2012/2013. Een mogelijke oorzaak is negatieve beeldvorming. Passagiers zouden uitgekeken raken op het handelsmerk van de budgetmaatschappij: minimale service, met bijbetaling voor elke dienst. Ryanair zegt te werken aan versoepeling van de (hand)bagagebeperkingen, hulp bij toewijzen van stoelen en verbetering van de website. Onlangs introduceerde Ryanair ‘Business Plus’, faciliteiten die de maatschappij aantrekkelijker moeten maken voor zakenreizigers.