Vervanger Fyra kampt met hoge uitval

Foto ANP / Evert Elzinga

De vervanger van de Fyra, de Intercity Direct, kampt met ‘hoge uitval’. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. NS en ProRail zouden inmiddels maatregelen genomen hebben om de uitval omlaag te brengen.

Uit cijfers blijkt dat de uitval van de treinverbinding tussen Amsterdam en Breda van 4,4 procent in het eerste kwartaal steeg naar 7,8 procent in het tweede kwartaal. Aan het begin van het derde kwartaal, in juli, piekte de uitval naar 9,8 procent. Ook de uitval van de Beneluxtrein, de intercity tussen Den Haag en Brussel, steeg van 3,4 procent in 2013 tot 4,5 procent de eerste zes maanden van dit jaar. Overigens zijn van de Beneluxtrein geen punctualiteitscijfers bekend voor vertragingen van meer dan een kwartier.

De oorzaken van de hoge uitval zijn zowel toe te schrijven aan het materieel als aan overige factoren, waaronder de infrastructuur en incidenten. Nadat de hogesnelheidstrein van het spoor werd gehaald, moest er snel een alternatieve verbinding komen, schrijft Mansveld.

“In de afgelopen maanden heeft NS zeer intensief gebruik gemaakt van het huidige materieelpark om de hoge frequenties ook zonder nieuw materieel te realiseren.”

Dat heeft heeft geleid tot extra slijtage, hogere storingsgevoeligheid en helaas ook tot meer uitval, vervolgt Mansveld. De komende maanden komen er nieuwe locomotieven beschikbaar. Verder speelt mee dat bij storingen reguliere intercity’s voorrang krijgen boven de Intercity Direct.

Mansveld verwacht dat uitval komend half jaar weer omlaag gaat

NS en spoorbeheerder ProRail hebben inmiddels maatregelen getroffen volgens de staatssecretaris. Behalve de aanschaf van nieuw materieel is er een team opgesteld dat snel kan ingrijpen in geval van storingen. Mansveld verwacht dat de maatregelen er het komende half jaar toe leiden dat de uitval weer omlaag gaat.

“Mocht dit niet het geval zijn dan zal ik NS vragen om verdergaande verbetermaatregelen te nemen.”

D66: waarom wachten met verdergaande maatregelen?

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven snapt niet waarom Mansveld nog een halfjaar wil wachten, laat zij in een reactie weten aan persbureau Novum.

“Waarom zou je die maatregelen achter de hand houden? Ik wil van de staatssecretaris weten welke concrete ambities ze heeft voor het terugbrengen van de vertragingen.”

Van Veldhoven hekelt verder het voornemen van de NS om de geld-terugregeling van de Intercity Direct ondanks de vele vertragingen te versoberen. Het is zaak dat ‘na alle ellende met de Fyra’ alles in het werk wordt gesteld om te zorgen voor een betrouwbare hogesnelheidslijn.

“De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost.”

Next checkt rekende vandaag ook de uitval van de trein uit. Lees ook Intercity Direct valt vier tot vijf keer per dag uit.