Onderzoeksraad: toestel MH17 doorboord en in stukken gebroken

Onderdelen van de gecrashte vlucht MH17 van Malaysia Airlines in het oosten van Oekraïne. Foto ANP/Pierre Crom

Het toestel van Malaysia Airlines dat op 17 juli crashte, is tijdens de vlucht boven Oekraïne “in stukken gebroken” nadat “een groot aantal objecten” het toestel met grote snelheid heeft “doorboord”. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport met de eerste bevindingen omtrent de ramp met vlucht MH17.

De Raad leidt deze toedracht af uit het feit dat wrakstukken van het toestel “op veel plaatsen doorboord” zijn. Eerder werd bekend dat het toestel vermoedelijk is geraakt door een raket van het zogenoemde BUK-installatiesysteem, bediend door separatisten of Russische militairen.

Vlucht verliep normaal en eindigde abrupt

De zogenoemde cockpit voice recorder, de flight data recorder van het vliegtuig en de gegevens van de luchtverkeersleiding wijzen volgens het rapport allemaal uit dat vlucht MH17 tot 13.20:03 uur normaal verliep en vervolgens abrupt eindigde. De Raad:

“Bij het uitluisteren van de cockpit voice recorder is in de communicatie tussen de bemanningsleden in de cockpit geen aanwijzing gevonden dat er sprake was van een mankement of noodsituatie. Ook zijn geen waarschuwingstonen in de cockpit gehoord die zouden kunnen wijzen op technische problemen.”

Geen waarschuwingen van vliegtuigsystemen geregistreerd

De flight data recorder heeft volgens het rapport geen waarschuwingen van de vliegtuigsystemen geregistreerd en parameters voor de vliegtuigmotoren waren normaal. Ook heeft de cockpitbemanning geen noodoproep gedaan.

De flight data recorder van de MH17. Afbeelding uit het rapport van de Onderzoeksraad

Het toestel, een Boeing 777-200, was volgens het rapport bij vertrek van Schiphol “luchtwaardig” en er waren geen technische storingen bekend. En: “Het vliegtuig werd bestuurd door een gekwalificeerde en ervaren bemanning”, aldus de Raad. Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad stelt in een verklaring:

“De crash met vlucht MH17 betekende een grote schok voor de samenleving en heeft veel vragen opgeroepen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil voor de nabestaanden en de samenleving zo goed mogelijk vaststellen wat de oorzaak van de crash is geweest.”

Rapport bevat eerste bevindingen

De eerste bevindingen zijn in het rapport opgenomen, maar de onderzoekers zelf trekken geen conclusies. In het rapport zijn de feiten die nu bekend zijn op een rij gezet. Die informatie is afkomstig van de zwarte dozen, de luchtverkeersleiding, satellietfoto’s, radarbeelden en er is studie gedaan op de plek waar het toestel neerstortte in Oost-Oekraïne.

Het onderzoek op de rampplek heeft slechts in zeer beperkte mate plaats kunnen vinden omdat de conflictregio niet veilig genoeg was om te betreden. Een woordvoerder van de Onderzoeksraad meldt vanmorgen tegenover persbureau Novum dat het eindrapport naar verwachting ongeveer een jaar na de ramp wordt gepubliceerd.

Onderzoeksraad buigt zich niet over schuldvraag

Het rapport is de eerste bron waarin informatie die afkomstig is van de zwarte dozen naar buiten komt. De Onderzoeksraad gaat verder niet in op de schuldvraag achter de ramp. Daarvoor verwijst de Onderzoeksraad naar het eindrapport.

Het strafrechtelijk onderzoek naar de daders wordt uitgevoerd door het Openbaar Ministerie. In dit aparte onderzoek wordt samengewerkt met elf landen die passagiers aan boord hadden van vlucht MH17, en met Oekraïne.