Merkkleding voor mannen met een goede baan

Foto iStock

Elke week belicht NRC Q een start-up. Deze week: Personal shopper via internet

Bedrijf: The Cloakroom
Oprichter: Kasper Brandi Petersen (28) en Asbjørn Jørgensen (29)
Medewerkers: 40

Wat is het idee?

The Cloakroom geeft online kledingadvies voor mannen, en stuurt een doos met kleding op die ze vrijblijvend kunnen passen.

Hoe werkt het?

Op de website doe je een quiz, zodat de personal shopper alvast weet wat je smaak is. Vervolgens word je gebeld door een personal shopper, en nemen jullie samen je wensen en pasvormen door. Dan krijg je een box toegestuurd met daarin een stuk of drie outfits. Ze gebruiken kleren uit eigen magazijn, waar ze zo’n 55 merken op voorraad hebben. Je kiest uit welke kleren je wilt houden, de rest halen ze gratis weer voor je op. Je betaalt achteraf.

Voor wie is dit?

Mannen. Ze hebben geen vrouwenkleren, al zijn bijna alle personal shoppers wél vrouw. Het is volgens de oprichters voor ‘de man met goede baan, van 28 jaar en ouder, die niet de moeite wil nemen om zelf te shoppen’. Een gemiddelde klant koopt per keer voor zo’n 300 euro aan kleding.

Wat is het verdienmodel?

De kleding is net zo duur als in de winkel. Dus ze verdienen net als een ‘normale’ webshop of winkel aan het verschil tussen inkoop en verkoop. Ze willen niet zeggen hoeveel klanten ze hebben, maar wel dat er elke maand voor ongeveer een miljoen euro wordt uitgestuurd. Ongeveer iets meer dan de helft komt daarvan terug.

Bestaat dit al?

Ja, ze hebben zich laten inspireren door Trunk Club, wat inmiddels voor 350 miljoen dollar is verkocht. De van oorsprong Duitse Outfittery is ook een concurrent. Maar er zijn ook kleinere start-ups die zich speciaal op mannen richten, zoals House of Einstein.

Wat zijn de plannen?

De grootste worden. Ze zitten nu in Nederland en in Denemarken.