Het laatste contact met MH17 - ‘Ja, hij is verdwenen’

De flight data recorder van de MH17. Afbeelding uit het rapport van de Onderzoeksraad

Voor het eerst is er informatie afkomstig van de zwarte dozen van vlucht MH17 naar buiten gebracht in een rapport dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid vanmorgen publiceerde. In het rapport staat een transcript van de laatste communicatie tussen de cockpit en de luchtverkeersleiding.

De onderzoeksraad kon de gegevens uitlezen van zowel de Flight Data Recorder (FDR, oftewel de ‘zwarte doos’, waarop automatisch vluchtgegevens worden opgeslagen) als van de Cockpit Voice Recorder (CVR). Hierop staat het laatste half uur van de gesprekken die de bemanning in de cockpit voerde.

Gesprekken in cockpit worden nog geanalyseerd

De gesprekken die zijn opgenomen met de CVR worden in het rapport van de Onderzoeksraad niet woordelijk weergegeven. Deze zijn volgens de onderzoekers op dit moment nog onderwerp van “uitgebreide analyse”. Wel staat in het rapport dat er geen aanwijzing is dat “zich tijdens de vlucht iets abnormaals heeft voorgedaan”.

‘Recorders zijn niet gemanipuleerd’

Volgens de onderzoekers zijn de recorders niet gemanipuleerd, zo staat in het rapport. “Gegevens van zowel de FDR als de CVR stopten om 13:20:03. Er werden geen noodsignalen ontvangen van het vliegtuig.”

De laatste communicatie tussen toestel en de luchtverkeersleiding (Dnipro Radar, afgekort als DNP) laat zien dat er werd gesproken over de koers die MH17 zou volgen.

Om 13:20:00 geeft de luchtverkeersleiding een wijziging door. Als er geen reactie meer volgt, neemt Dnipro telefonisch contact op met de luchtverkeersleiding van het oostelijker gelegen Rostov, het volgende navigatiepunt voor de MH17. “Rostov, zien jullie de Malaysia?” “Nee, het lijkt erop dat de indicatie uiteenvalt.”

De verkeerstorens – het Oekraïense Dnipro en het Russische Rostov – spreken wat over en weer en concluderen dan: “En verder niets?” “Ja, hij is verdwenen.”