De macht van Maxi-Cosi

Foto ANP

Babyautostoel Maxi-Cosi is de Spa Blauw van de kinderwereld. Wie een kind verwacht, krijgt van links en rechts te horen dat hij een Maxi-Cosi moet hebben (en niet een generieke term als ‘babyzitje’). Anders mag de kleine niet mee terug uit het ziekenhuis.

Fabrikant Dorel zit daardoor in een zetel. Want welke ouder negeert nou de voorwaarden van een ziekenhuis, kraamzorg of andere zorgverlener?

Niet langer dan twee uur

Ondernemer Casper Hendriks wordt er moedeloos van. Met zijn reiswieg.nl is hij importeur van verschillende merken reiswiegen, waarin kinderen liggen in plaats van zitten. De ouderwetse reiswieg had een nogal slechte naam qua kindveiligheid, de moderne niet. In (vooral) Zuid-Europese landen is de reiswieg populair.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het zelfs veel beter zou zijn voor een jonge baby om liggend en niet zittend te reizen. Kinderstoelfabrikanten zoals Stokke en Maxi-Cosi waarschuwen zelf ook dat een baby niet langer dan 2 uur op rij in een autostoel mag doorbrengen, langer is slecht voor het ruggetje en de ademhaling.

Marktleider uit Helmond

Maar Maxi-Cosi is machtig. Sinds 1994 is het onderdeel van het Canadese miljardenconcern Dorel dat ook achter de kindermerken Bébé Confort, Quinny, Hoppop, Safety 1st en Baby Art zit.

De roots van Maxi-Cosi liggen in Helmond. Daar staat ook de fabriek en ligt het hoofdkantoor dat valt onder de Maxi Miliaan B.V. Maxi-Cosi is marktleider in Nederland en verkoopt inmiddels in 85 landen.

Naast dat Maxi-Cosi je als (aanstaande) ouder dwingend wordt aangeraden via veel zorginstanties, komt het product ook op andere manieren voorbij. Vorig jaar bijvoorbeeld bij de NOS of Telegraaf in nieuwsberichten als ‘Kinderen vaak onveilig in de auto’. Die komen weer van de in 2012 opgerichte Task Force Kinderveiligheid: een samenwerkingsverband tussen VeiligheidNL, Erasmus MC, Wilhelmina Kinderziekenhuis, het Verbond van Verzekeraars en…Maxi-Cosi.

Maxi-Cosi zegt aan de Task Force deel te nemen om te leren, niet om publicitaire redenen. Uit Task Force-onderzoek blijkt dat in 73 procent van de gevallen een kind niet veilig genoeg vervoerd wordt. Engineer Erik Salters:

“Dat is veel te hoog. Wij willen net zoals Apple fool-proof artikelen maken.”

Onbetwist in kinderveiligheid

De band met VeiligheidNL is opmerkelijk. De instantie (het oude Consument en Veiligheid) moet dienen als dé onafhankelijke voorlichtingsplek. “Kinderveiligheid is het preventiedomein waarop we onbetwist zijn als nationaal kenniscentrum”, leert het Jaarplan 2014.

Die schets is niet onterecht. Zo laat directeur Marie-Pauline van der Ven-de Vries van brancheorganisatie Kenniscentrum Kraamzorg weten:

“Wij halen onze informatie bij organisaties die officiële adviezen geven, voor wat betreft veilig slapen en veilig vervoer is dit VeiligheidNL waar wij een samenwerking mee hebben”.

Ook de Rijksoverheid verwijst door naar VeiligheidNL.

Private partner

In het jaarverslag van VeiligheidNL wordt naar Dorel verwezen als “private partner” die bij de Task Force een “sponsorship” inbrengt.

Volgens marketingmanager Robbie Hendriks heeft Maxi-Cosi de kosten van het onderzoek betaald, maar zijn er verder geen financiële banden met VeiligheidNL. De fabrikant zegt echter wel invloed te hebben op het kinderstoeldeel van Veiligheid.nl. Salters:

“Wij hebben met VeiligheidNL afgesproken dat wij controleren of de inhoud van de site feitelijk correct is.”

Die betrokkenheid is niet de reden dat een concurrerend product als de reiswieg ontbreekt.

“Wij gaan daar ethisch mee om.”

VeiligheidNL erkent dat Dorel het onderzoek van de Task Force Kinderveiligheid heeft gefinancierd. Het ontkent dat Dorel invloed heeft op de website. Maxi-Cosi zou alleen de instructiefilm van de Task Force hebben gecontroleerd op onjuistheden, net zoals de andere deelnemers. Na het lezen van een conceptversie van dit artikel stelt Maxi-Cosi enkel de film te hebben gecontroleerd en tevens ongevraagd feedback te hebben gegeven over een informatiefolder. Salters:

“Daar hebben we vervolgens wat discussie over gehad. Wat en of er iets met mijn tips is gedaan weet ik zo even niet meer.”

Iets minder dominant?

Voor Reiswieg.nl breken mogelijk betere tijden aan. VeiligheidNL besteedde tot nog toe geen aandacht aan de reiswieg omdat die vroeger een slechte naam had, maar meldt naar nieuwe testen te gaan kijken. Het Kenniscentrum Kraamzorg zegt binnenkort online ook de reiswieg onder de aandacht te brengen. NRC Q benaderde ook verschillende zorginstanties, de meesten gaven geen reactie. Alleen het AMC laat weten dat het niet “de bedoeling is reclame te maken voor een specifiek merk” en dat de betrokken afdeling “de teksten er nog eens op na gaat lopen”.