Tinder schikt in seksuele intimidatie-zaak

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Tinder heeft geschikt in de seksuele intimidatie-zaak die voormalig vice-directeur Whitney Wolfe aanspande tegen de populaire datingapp, meldt Buzzfeed. Om hoeveel geld het gaat is onbekend, het bedrijf (dat inmiddels meer dan 1 miljard dollar waard is) heeft in ieder geval geen schuld bekend.

De schikking komt twee maanden nadat Wolfe, een medeoprichter van Tinder die werkzaam was op de marketingafdeling, haar baas Justin Mateen (en tevens ex-vriend) beschuldigde van seksuele intimidatie. Die zou haar tijdens een bedrijfsuitje onder andere hebben uitgemaakt voor ‘hoer’. Toen Wolfe daarover klaagde bij de leiding zou zij naar eigen zeggen langzaam uit het bedrijf zijn gewerkt.

Tinder-oprichter Sean Rad ontkende in augustus de beschuldigingen dat in zijn bedrijf een vrouwonvriendelijke sfeer hangt. De sms’jes tussen Mateen en Wolfe spraken in ieder geval voor zich: Mateen werd geschorst. De zaak tegen Tinder lijkt een bevestiging te zijn dat Silicon Valley nog een lange weg te gaan heeft om diverser en vrouwvriendelijker te worden.

Mag een Uber voor uitsluitend vrouwen wel van de wet?

Vanaf 16 september kunnen vrouwen via een speciale app - SheTaxis (of vanwege auteursrechten SheRides in New York) - in The Big Apple een taxi of auto regelen met een vrouwelijke bestuurder. Maar of dat mag van de wet is nog maar de vraag, schrijft The Wall Street Journal.

In de VS vechten taxi-apps en taxibedrijven elkaar al de tent uit, dus SheTaxis kon ook niet anders dan hommeles verwachten. Want hoe fijn de app ook is voor vrouwen die ‘een slecht gevoel krijgen’ bij mannelijke bestuurders of zelfs lijden onder seksuele intimidatie, het kan inmiddels rekenen op kritiek van discriminatie-experts.

Sowieso ligt in New York discriminatie door taxi’s gevoelig, zij mogen namelijk geen enkele rit weigeren. Niet als de passagier een Afro-Amerikaan is, dus ook niet als hij van een bepaald geslacht is. Volgens een woordvoerder van SheTaxis zullen mannen in uiterste nood niet geweigerd worden, maar is het niet gewenst dat zij gebruik maken van de dienst. Volgens The Wall Street Journal krijgt dit verhaal nog een staartje voor de lancering volgende week.

General Mills gaat op de gezonde toer

General Mills koopt de organische voedselfabrikant Annie’s Homegrown voor 820 miljoen dollar, meldt The New York Times. De maker van onder andere de bekende Haagen-Dazs en Cheerios-producten loopt hiermee vooruit op de groeiende vraag naar ‘gezonde’ producten.

Loop maar een willekeurige supermarkt of deli binnen in New York, daar worden consumenten overweldigd door glutenvrije pasta en brood, boerenkool- of bietenchips. General Mills ziet dat deze trend zich doorzet in heel Amerika (en niet alleen de grote steden). Volgens General Mills is het logo van Annie’s, een lachend konijn, voor klanten herkenbaar als een betrouwbaar merk. Het bedrijf viert dit jaar het 25ste jubileum. De producten van het Californische merk is in meer dan 35 duizend supermarkten in de VS en Canada te koop, onder andere in Target.

Aandeelhouders van Annie’s Homegrown krijgen waar voor hun geld. General Mills biedt 46 dollar per aandeel. Bij de beursgang van Annie’s ruim twee jaar geleden kostten aandelen nog 19 dollar. De overname wordt waarschijnlijk eind dit jaar afgerond.