Winkelen doen we straks allemaal bij Alibaba

Foto Bloomberg

Heb je een webcam nodig? Een duikbril? Geen probleem. Bestel hem voor 11 uur ‘s ochtends op Taobao.com en nog vóór het Chinese avondjournaal worden de dozen bezorgd door een gehelmde jongeman met een creditcardapparaat. Betalen kan via AliPay, het grootste betalingsbedrijf ter wereld.

Internethandel is in China dé nieuwe vorm van winkelen, dankzij Alibaba van Jack Ma. Naar verwachting gaat het volgende week in New York naar de beurs. Vandaag begint de wereldwijde roadshow langs alle belangrijke financiële centra om beleggers warm te maken voor het aandeel.

Gigantische koopgoot

Tachtig procent van alle onlinehandel verloopt via de sites van Alibaba. Via de drie belangrijkste websites van Alibaba – Taobao, Tmall en AliPay – hebben consumenten toegang tot een bazaar met meer dan tien miljoen winkels.

Het is een reusachtige koopgoot waar kopers en verkopers elkaar vinden en het is goed voor een omzet van 395 miljard dollar (286 miljard euro) per jaar. De winst verdubbelde vorig jaar naar 1,3 miljard dollar (1 miljard euro). Geschat wordt dat het bedrijf rond 150 miljard dollar (116 miljard euro) waard is.

Het verklaart mede de opwinding over de aanstaande beursgang in New York. Deze week maakt het bedrijf een rondgang (roadshow) langs grote beleggers om hen alvast voor de aandelen te interesseren.

Maar niemand wil deze boot missen, zeker niet na het beurssucces van het Chinese twitterbedrijf Weibo.

Wat kan je er níet kopen?

Alibaba-dochter Taobao.com, een van de twintig drukstbezochte sites ter wereld, is een reusachtige onderneming met bijna een miljard producten in de catalogus – de vraag is dus wat je er, behalve wapens, drugs en porno, níét kunt kopen en verkopen. Bijna de helft van elke yuan die in China wordt besteed, wordt via Alibaba uitgegeven.

Het succes van Alibaba, dat verdient met de onlineadvertenties en het ontwerpen van de websites voor de miljoenen ‘winkels’, berust volgens analisten op drie pijlers. Eén: er is een systeem ontwikkeld om de betrouwbaarheid van verkopers te verifiëren. Twee: de verkopers worden via Alibaba-dochter Alipay gegarandeerd betaald. En drie: klanten hoeven nooit lang te wachten op hun aankoop, want het netwerk van staats- en particuliere bezorgdiensten is op spectaculaire wijze uitgebreid.

Het is een bekend straatbeeld in China. Motorrijders met vijf dozen met pc’s op de bagagedrager. De kleine vrachtwagens die bijna bezwijken onder de via Tmall bestelde Duitse ijskasten. Of elektrische driewielers die dozen met truien en overhemden bezorgen.

Alibaba komt ook naar het Westen

Het staat vast dat de Chinese internetmarkt krankzinnig snel groeit en in 2020 groter zal zijn dan de markten van de Verenigde Staten, de drie grootste EU-landen en Japan samen. Op die markt zal Alibaba ook wereldwijd een belangrijke rol spelen. En daarom gaat de onderneming nu naar de beurs.

Bekijk hier de lezing die Jack Ma vorig jaar hield op Stanford University

Er is kapitaal nodig om de concurrentie in thuismarkt China voor te blijven en ook in het Westen voet aan de grond te krijgen. Alibaba moet volgens analisten investeren in sociale media. Want nu al is duidelijk dat winkelen via smartphones en tablets de nieuwe trend wordt.

Bovendien heeft Alibaba-oprichter Ma de ambitie een revolutie te ontketenen in het Chinese bankwezen. Hij is vorig jaar begonnen met webbankieren. Yue’Bao, de eerste en grootste webbank van China, heeft al 80 miljoen klanten. Alles bij elkaar niet gek voor een door een leraar Engels opgericht bedrijf, dat buiten China zo lang onbekend is gebleven.