Tranen in noten omgezet

De Radio Kamer Filharmonie mag dan keihard zijn wegbezuinigd, op cd laat het orkest nog van zich horen. Het brengt een cd-serie uit met werk van James MacMillan, gedirigeerd door de componist zelf. Dit derde deel begint met From Ayrshire (2005), dat met zijn lyrische solovioolpartij boven een sereen klanktapijt van strijkers doet denken aan The Lark Ascending. Nog indringender is Tuireadh (1991), een instrumentaal requiem waarin tranen in noten lijken te zijn omgezet. Onder een zuchtende, soms furieuze klarinet wordt een gedragen motief van drie noten herhaald dat MacMillan ook gebruikte in zijn latere successtuk Seven Last Words from the Cross. Het contrast is groot met ...as others see us... (1990), geïnspireerd door portretten van historische figuren. Heerlijk is de brommende contrafagot in de ontsporende hofdans Henry VIII. Het Purcelliaans contrapunt waarin dichter T.S. Eliot is gevat, transformeert achteloos in swingende jazz. Het orkest klinkt overal even uitstekend.