Taxi delen bespaart 30 procent

Terwijl je in de taxi zit, stopt de chauffeur om nóg een klant op te pikken. Een gewone taxichauffeur zou er niet aan denken, maar agressief en innovatief opererende taxi-startups als het Amerikaanse Uber experimenteren al met ride sharing.

Nu krijgen ze steun uit onverwachte hoek. Volgens onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University kunnen de besparingen oplopen tot 32 procent minder gereden kilometers, en dus ook minder kosten, files, luchtvervuiling en ongelukken.

In PNAS beschrijven zij hun algoritme voor een deeltaxidienst, gebaseerd op gegevens over meer dan 150 miljoen taxiritten, uitgevoerd door 13.586 taxi’s in Manhattan, New York. Besparingen van een derde zijn haalbaar mits de klant bereid is om vijf minuten langer onderweg te zijn, en om één minuut te wachten nadat hij per smartphone een taxi besteld heeft. In ruil daarvoor kan het tarief omlaag. Ook voor steden met een lagere taxidichtheid dan New York lijken deze besparingen haalbaar. Maar delen met meer dan twee passagiers heeft geen zin: de extra wachttijd weegt niet op tegen de opbrengsten. Internettaxibedrijf Uber werkt al aan zo’n ritmodel: UberPool.