Jonge freelancers moeten eerst eens AIVD’tje spelen, zeggen de oude rotten

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: ‘Oude rotten en jonge honden’ – een netwerkbijeenkomst voor zzp-ers bij Deskowitz in Amsterdam.

Wie: Vijftien ervaren ondernemers en twintig startuppers en beginnende freelancers, onder wie online training expert Kenneth van Cauter, Ivo Sweep van Deskowitz, media-onderzoeker Linda Duits, en Edo Meerlo – voormalig CEO van tijdschriftendistributeur Aldipress.

Eigenlijk moet Kenneth eerst even AIVD’tje spelen, zegt Edo Meerloo. Kenneth van Cauter knikt, begint ijverig te schrijven, kijkt dan vragend op. Meerloo bedoelt: verzamel eerst informatie over degene die je wilt benaderen. In Van Cauters geval: de directeuren en docenten van opleidingsinstituten waar hij zich bij zou kunnen aansluiten. Van Cauter stelt digitale cursussen samen voor efficiënter gebruik van je computer.

Even wachten met Amerika

Meerloo: “Je moet eerst weten of ze wel op dezelfde manier denken als jij. Anders heeft het geen zin zaken met ze te doen. Het zou zomaar kunnen dat jij veel te innovatief voor ze bent, bijvoorbeeld.” Goed, achtergrondinfo dus. En verder? Nog even wachten met Amerika. Daar is Van Cauter nog niet klaar voor, denkt Meerloo. Niet dat hij het niet goed doet, zegt Meerloo gauw. Maar laat Van Cauter eerst zijn product in Nederland op de rails krijgen.

De freelancers die een bureau huren bij Deskowitz – 275 euro per maand voor fulltime gebruik – krijgen vandaag, tijdens de ‘Oude rotten en jonge honden-middag’, carrièreadvies van succesvolle mannen en vrouwen. Reclamemakers, grafisch vormgevers, consultants, bedrijfscoaches, makelaars.

Die stellen vragen als: wat wíl je nu eigenlijk? Waar niet altijd meteen een duidelijk antwoord op komt. “Het is goed hierover aan het denken te worden gezet. Daar heb je als zelfstandige nauwelijks tijd voor. Alles gaat maar door: je regelt je opdrachtgevers, de financiën. Dan kun je je doel voor de lange termijn makkelijk uit het oog verliezen”, zegt Van Cauter.

Een leuke jonge hond

En daarnaast is het natuurlijk een handige netwerkmogelijkheid. De oude rotten willen namelijk best even een telefoontje plegen voor een leuke jonge hond aan de overkant van de tafel.

Maar nu is het tijd voor de borrel. Komen Van Cauter en Meerloo er zo ook even bij? Ze staan op. Meerloo geeft Van Cauter zijn visitekaartje. Hij kan hem altijd bellen. Overal over. “Oh? Heeft u ook een wijnhandel?”, zegt Van Cauter die Meerloos kaartje omhoog houdt. Die knikt. “Heerlijke wijnen verkoop ik. Maar voel je nergens toe verplicht hoor.”