In ‘Sweeney Todd’ flonkert het orkest, maar mis je een demonische dreiging

Sweeney Todd is misschien wel de ongebruikelijkste musicalheld aller tijden: de barbier die in het negentiende-eeuwse Londen zijn klanten de keel afsneed om wraak te nemen op de maatschappij die hem ooit zijn vrouw, zijn dochtertje en zijn vrijheid afnam. En die bovendien een kongsi aanging met zijn buurvrouw wier pasteienwinkel in nood verkeert wegens gebrek aan vlees – een probleem dat zich efficiënt laat oplossen door Sweeney’s slachtoffers in haar pasteitjes te verwerken.

Sweeney Todd (1979) is een hoogtepunt in het oeuvre van Stephen Sondheim, de grootste musicalvernieuwer van de laatste halver eeuw. Noem het een musical noir, waarin de muziek afwisselend kan schrijnen en betoveren, terwijl de zangteksten een virtuoze staalkaart vormen van dramatiek en spitsvondigheid. Combinaties, kortom, die niet vaak in één voorstelling voorkomen.

Geen wonder dat de Nederlandse Reisopera voor deze nieuwe versie heeft getracht multitalenten samen te brengen. Met wisselend succes. Dale Duesing (Sweeney) is een klassiek zanger met een mooie, gladgestreken bariton die de teksten echter lang niet altijd de vereiste expressieve lading meegeeft. Tegenover hem vertoont comédienne Sanne Wallis de Vries (de buurvrouw) des te meer komisch raffinement, al houdt ze het plat-Londense accent in deze Engelstalige productie (met boventitels) niet consequent vol.

In de regie van Marcel Sijm is bovendien weinig te merken van de demonische dreiging die voortdurend boven Sweeney Todd hangt. Het toneel staat vol met goeddeels overbodige zetstukken en accessoires, en het wordt meestal egaal belicht. De suggestie van sloppen en stegen in zo’n Victoriaanse stad ontbreekt.

Het betere werk schuilt hier vooral in enkele kleinere rollen, met Doris Baaten, Tyler Clarke en Gable Roelofsen als uitblinkers. En het beste van allemaal is het Gelders Orkest, dat onder leiding van Jeroen Sleyfer alle nuances van Sondheims muziek laat flonkeren – van zijn schrilste staccato’s tot zijn weelderigste zangerigheid.